Find hajen! – Corsa har bidt sig fast i Danmark

I 2004 begyndte tegninger af hajer på mystisk vis at dukke op i interiøret på nye Opel modeller. Journalister, kunder sågar Opel-medarbejdere undrede sig. Den nye Corsa, der i Danmark stormer fremad på salgslisterne, har selvfølgelig også en haj gemt i interiøret. Men hvor er hajerne placeret, hvordan opstod traditionen og hvorfor er hajen blevet en fast bestanddel af alle Opel interiør?

Tilbage i 2004 sad en Opel designer en søndag formiddag i sit hjem og arbejdede på en ny Corsa. Han skulle lave ribber til forstærkning af handskerummets sider. Ikke lige den opgave en bildesigner drømmer om en søndag formiddag. Som han sad der og tegnede former, der kunne løse opgaven, kom hans søn forbi. Han kiggede på tegningerne og spurgte så: ”far, hvorfor tegner du ikke bare en haj?”. Han smilede og tænkte: ”ja hvorfor egentlig ikke?”. Tilbage fra weekenden mandag, delte designeren ideen med Niels Loeb, chefdesigner på Corsa, og han var vild med ideen. Hajen i Corsas handskerum gik i serieproduktion og traditionen med en haj i Opels biler født!

I dag er hajen blevet en del af den stærke interne kultur hos Opel. Ingen ny bil uden en eller flere hajer gemt i interiøret. Karim Giordimaina, Chef Interiør Designer siger om kulturen i Opels designafdeling:

Traditionen med Opel hajen viser med alt tydelighed, at vi er mennesker bag ved virksomheden og mærket Opel, men ligeså vigtigt at vi har humoristisk sans. Vi har en stærk familiefølelse i designafdelingen, som efter min mening er vel anderkendt i bilindustrien. Opel er et fantastisk sted at arbejde og jeg er meget stolt af den kultur, holdånd og passion vi har hos Opel.

Opels nyeste model Corsa, der både tilbydes som benzin, diesel og el, er nyeste kreation fra Opels designafdeling. Og danskerne er vilde med den. I august er den flotte minibil den fjerde bedst sælgende bil i Danmark og er populær både som køb og privat leasing. I august måned er der solgt 467 Corsa mod 172 sidste år, en fremgang på over 143%.

Hajkulturen lever i bedste velgående i Opels designafdeling. Når et nyt interiør er færdigudviklet, placerer den pågældende Interiør Chefdesigner en eller to hajer i bilens interiør. Ingen andre ved hvor de placeres og det holdes så vidt muligt hemmeligt helt indtil bilen lanceres. Journalister leder og spørger efter hajen til presseevents på nye Opel modeller og kunder har sjov med at finde hajen i deres nye bil. På den måde bliver ”find hajen” en leg Opel deler med alle, der vil være med meget i tråd med Opels ønske om at tilbyde tyske kvalitets produkter hvor alle kan være med.

Så hvor er hajerne placeret på nuværende Opel modeller? Her er et par eksempler.

Opel skyder året i gang med nytårskur 4. og 5. januar27.12.2019 11:11:57 CETPressemeddelelse