Find din medicin i sommerlandet

Appen ’apoteket’ viser vej til nærmeste apotek, der har din receptmedicin på lager.

Snart drager danskerne på ferie i sommerlandet. Men hvad gør man, når man står i den anden ende af landet og har glemt sin medicin? Eller når man akut har brug for receptpligtig medicin, men ikke kender egnen godt nok til at vide, hvor nærmeste apotek ligger – og i øvrigt ikke ved, om det har medicinen på lager?

I appen ’apoteket’ kan man se, hvilke apoteker i nærheden der aktuelt ligger inde med ens receptmedicin. Appen viser både ens foretrukne apotek, hvis det har medicinen hjemme, og de to apoteker, der er nærmest ens lokation, og som har medicinen på lager. Man kan ovenikøbet med et enkelt tryk på telefonen se apotekets placering på et kort og få vist den nærmeste vej derhen.

Appen ’apoteket’ er udviklet af Danmarks Apotekerforening på vegne af landets apoteker, og den er gratis at hente og bruge. Ud over at sikre gennemsigtighed i apotekernes lagre samler appen alle de vigtige informationer om ens medicin og recepter. Man kan eksempelvis se tilskudsstatus og pris, og man kan med et swipe bede lægen om at forny recepter. Man kan også oprette en fast bestilling på medicin og bede om at få den sendt hjem. Og man kan bede om at få besked, når det er tid til at tage medicinen.

Det kan lade sig gøre, fordi appen er koblet op på alle relevante systemer lige fra det Fælles Medicinkort til apotekernes lagersystemer.

Appen ’apoteket’ kan hentes i App Store og Google Play. Man opretter sig som bruger med NemID og har ud over egne recepter adgang til sine børns recepter, indtil de fylder 15 år og selv kan få NemID.

Læs mere på www.apoteket.dk/app