Finanstilsynet

Finanstilsynet undersøger, hvordan forsikringer og pensioner matcher kundernes behov

Del

Hvordan sikrer forsikrings- og pensionsselskaberne, at deres produkter passer til deres kunder? Det beder Finanstilsynet nu selskaberne om svar på.

Hvis ulykken rammer på rejsen, eller når arbejdsskoene stilles på plads for sidste gang, skal forsikrings- og pensionsprodukter stå deres prøve. Hvis produktet ikke umiddelbart giver den dækning, som kunden har brug for, så er matchet ikke ordentligt. EU-reglerne for produktgodkendelse, de såkaldte POG-regler, samt reglerne om god skik er vigtige redskaber til at sikre, at kunderne får et produkt, der matcher deres behov.

”Vi undersøger nu, hvordan selskaberne arbejder med reglerne. Forsikrings- og pensionsprodukter skal være målrettet grupper af kunder, og reglerne stiller krav om, at produkterne er hensigtsmæssige for målgruppen. Måske har nogle kunder andre behov end resten af gruppen. Vi vil gerne undersøge, hvordan selskaberne forholder sig til det og f.eks. sikrer, at kunderne ikke betaler for dækninger, de ikke har brug for. Vi undersøger derfor blandt andet, hvordan selskaberne finder den rigtige målgruppe, og sikrer god balance mellem de forskellige hensyn. Det er vigtigt for forbrugerbeskyttelsen og for tilliden til selskaberne,” siger Rikke-Louise Ørum Petersen, vicedirektør i Finanstilsynet.

Strategisk fokus på gode produkter

Undersøgelsen er en del af Finanstilsynets strategiske fokus på, at selskaberne kun sælger produkter, der giver værdi for kunderne og ikke påfører dem uforholdsmæssigt store økonomiske risici. Det vil konkret sige, at forsikrings- og pensionsselskaberne kun sælger produkter, der er gennemsigtige, pålidelige og tilpasset den enkelte kundes økonomiske forhold.

”Vi ser frem til at høre fra selskaberne, hvordan de konkret afdækker målgruppernes behov og præferencer og løbende sørger for, at produkterne matcher disse og er tidssvarende. Med undersøgelsen ønsker vi at sikre opmærksomhed på dette vigtige område til gavn for kunderne,” siger Rikke-Louise Ørum Petersen.

Julebrev til selskaberne

Finanstilsynet har igen i år sendt et julebrev til livsforsikringsselskaber og skadesforsikringsselskaber. Julebrevene indeholder blandt andet spørgsmål om, hvordan selskaberne afdækker målgruppernes behov, karakteristika og mål, når selskaberne udvikler nye produkter, eller hvis der sker større ændringer i eksisterende produkter. Selskaberne er blevet bedt om at sende deres besvarelser på spørgeskemaet senest 1. juli 2022.

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Finanstilsynet

Finanstilsynet
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø

33 55 82 82https://www.finanstilsynet.dk/

Finanstilsynet arbejder for at virksomheder og kunder kan have en berettiget tillid til det finansielle system.

Finanstilsynets hovedopgave er at føre tilsyn med de finansielle virksomheder – penge- og realkreditinstitutter, pensions- og forsikringsselskaber, investeringsforeninger, investeringsselskaber og fondsmæglere m.fl.

Følg pressemeddelelser fra Finanstilsynet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Finanstilsynet

Det er bankers og forbrugslånsvirksomheders ansvar, at forbrugslån ikke knækker kunden27.10.2021 08:45:02 CEST | Pressemeddelelse

Når banker eller en forbrugslånsvirksomheder vurderer en kundes kreditværdighed, skal vurderingen baseres på dokumenterede oplysninger og kundens individuelle forhold. Finanstilsynet har undersøgt, hvordan tre virksomheder, der yder forbrugslån - Nordea Finans, Ekspres Bank og Basisbank - vurderer deres kunders kreditværdighed. Alle tre får påbud, fordi deres kreditværdighedsvurderinger ikke er gode nok.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum