Finanssektoren vil styrke mangfoldigheden

Medarbejdere og ledere i finanssektoren får fælles guide om, hvordan de kan understøtte og styrke mangfoldigheden på arbejdspladsen. Bag guiden står Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Finansforbundet og Forsikringsforbundet.

Fælles pressemeddelelse fra Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Forsikringsforbundet:

En ny guide skal styrke mangfoldigheden blandt ansatte i finanssektoren.

Guiden består af 10 konkrete råd til, hvordan ledelser, tillidsvalgte og medarbejdere kan understøtte og fremme mangfoldigheden på deres arbejdsplads.

Det er Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Finansforbundet og Forsikringsforbundet, som står bag guiden.

Om baggrunden for initiativet siger Mariane Dissing, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA):

"I finanssektoren ønsker vi at afspejle mangfoldigheden i det samfund, vi er en del af. Samtidig er vi overbeviste om, at mangfoldighed på arbejdspladsen øger innovationen, styrker rekrutteringsmulighederne og løfter arbejdsmiljøet. Der er ganske enkelt rigtig mange bundlinjer, hvor mangfoldighed har en positiv afsmitning."

Flere ikke-vestlige efterkommere i finanssektoren

Mangfoldigheden øges i disse år i finanssektoren, når det kommer til f.eks. etnicitet.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er antallet af ikke-vestlige efterkommere ansat i sektoren steget med 100 procent til i alt 961 fuldtidsstillinger fra 2010 til 2016.

"Vi arbejder på en lang række fronter for at give mangfoldigheden i sektoren de bedst mulige vilkår, fordi det helt grundlæggende giver mening både for virksomheder og medarbejdere. Guiden samler op og supplerer de indsatser, vi har i gang f.eks. på LBGT-området eller ift. flere kvinder i ledelse, og det handler alt sammen om, at vi har brug for et samfund med arbejdspladser, hvor der er plads til at være det menneske, man er. Vi er alle forskellige – men det kan faktisk i høj grad være en gave og en fordel, hvis man anlægger det rigtige perspektiv og får skabt de rigtige rammer ledelsesmæssigt og kulturelt."," siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

Forskellighed på arbejdspladsen er vigtig

Også et flertal i befolkningen mener, at mangfoldighed på arbejdspladsen er vigtig.

I en repræsentativ undersøgelse blandt danskerne, som analyseinstituttet Voxmeter gennemførte for Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) i efteråret 2017, svarede 71 procent, at de er helt eller delvist enige i, at det er vigtigt, at deres arbejdsplads har fokus på mangfoldighed.

"Hvis vi dyrker hinandens forskelligheder, vil vi samtidig øge tolerance og forståelse. Det er værdiskabende for både medarbejdere og selskab. I Forsikringsforbundet mener vi, at mangfoldigheden i høj grad handler om ligebehandling, hvor alle skal have lige adgang til alle typer muligheder og goder, herunder kompetencer, medindflydelse og løn," siger Charlotte Hougaard, landsformand for Forsikringsforbundet.

Mangfoldighedsguiden vil i starten af juni blive distribueret til virksomheder i finanssektoren.

Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, via Kristian Lind, 61204214

Charlotte Hougaard, landsformand for Forsikringsforbundet, via Lars H. Knudsen, 22643554

Mariane Dissing, direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, via Mads Krøll Christensen, 20447599