Finanslov: 3F advarer mod ringere velfærd

Dansk Folkeparti bør stå klippefast på den udmeldte modstand imod skattelettelser, siger Per Christensen

3Fs formand Per Christensen advarer imod velfærdsforringelser i forbindelse med en finanslovsaftale for 2018:

- Jeg er enig med Dansk Folkeparti i, at tiden ikke er til skattelettelser. Den offentlige velfærd er presset – ikke mindst i kommunerne. Skoler lukkes i lokalområderne, og der spares på omsorg og service over for borgerne.

- Hvis fremgangen på det private arbejdsmarked skal fortsætte, kræver det også en stærk offentlig sektor, der f.eks. er i stand til at levere uddannelse, infrastruktur og service af høj kvalitet. Det nytter ikke hele tiden at skrue ned for blusset. Frem mod 2025 får vi 182.500 flere borgere over 75 år, så det er nødvendigt at prioritere råderummet til velfærd frem for til skattelettelser.

- De serviceforringelser, vi ser i disse år, rammer især de almindelige lønmodtagere og deres familier, som ikke har råd til at vælge dyre, private alternativer. Det er derfor også socialt skævt med flere skattelettelser oven på de meget skæve skattelettelser, der allerede er givet på aktier, investeringer og arvegiften i familieejede virksomheder.

- Det er en bunden opgave at løse samspilsproblemerne i pensionssystemet.

- Hvis DF mener noget med sammenhængskraft og velfærd, bør de holde fast på investeringer i lønmodtagerne. I stedet for skattelettelser, er der brug for at løfte den offentlige velfærd, ikke underminere den.

- Der er også behov for et mere fair arbejdsmarked gennem en målrettet indsats imod social dumping. Det vil - i modsætning til skattelettelser - være til gavn for danske lønmodtagere, siger 3Fs formand.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892

3F om nye tal fra STAR: Mangel på arbejdskraft er overdrevet18.6.2018 22:05pressemeddelelse

Berlingske Tidende bringer mandag aften på www.b.dk en artikel om stigende mangel på arbejdskraft. Artiklen baserer sig på nye tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) og viser, at antallet af forgæves rekrutteringer er steget ganske beskedent fra 15.500 i foråret 2017 til 16.800 i foråret 2018. - Men der er fortsat meget langt op til de mere end 58.000 forgæves rekrutteringer, som vi oplevede i foråret 2007. Så jeg synes ærligt talt, at både arbejdsgiverne og beskæftigelsesministeren endnu engang overdriver den trussel, som mangel på arbejdskraft udgør, siger forbundssekretær i 3F Søren Heisel. Han hæfter sig ved, at hvis man piller de ti stillingsbetegnelser ud, som har det største antal forgæves rekrutteringer, så er antallet nede på ca. 10.000 – eller svarende til det niveau, man så i 2014/2015. - Det viser bare, at der nok er visse udfordringer inden for særlige stillingskategorier, f.eks. tømrer, kokke og tjenere. Men at der skulle være tale om en udbredt mangel

Lovændring om ressourceforløb skal efterprøves hurtigst muligt1.6.2018 05:00pressemeddelelse