Finanslov: 3F advarer mod ringere velfærd

Dansk Folkeparti bør stå klippefast på den udmeldte modstand imod skattelettelser, siger Per Christensen

3Fs formand Per Christensen advarer imod velfærdsforringelser i forbindelse med en finanslovsaftale for 2018:

- Jeg er enig med Dansk Folkeparti i, at tiden ikke er til skattelettelser. Den offentlige velfærd er presset – ikke mindst i kommunerne. Skoler lukkes i lokalområderne, og der spares på omsorg og service over for borgerne.

- Hvis fremgangen på det private arbejdsmarked skal fortsætte, kræver det også en stærk offentlig sektor, der f.eks. er i stand til at levere uddannelse, infrastruktur og service af høj kvalitet. Det nytter ikke hele tiden at skrue ned for blusset. Frem mod 2025 får vi 182.500 flere borgere over 75 år, så det er nødvendigt at prioritere råderummet til velfærd frem for til skattelettelser.

- De serviceforringelser, vi ser i disse år, rammer især de almindelige lønmodtagere og deres familier, som ikke har råd til at vælge dyre, private alternativer. Det er derfor også socialt skævt med flere skattelettelser oven på de meget skæve skattelettelser, der allerede er givet på aktier, investeringer og arvegiften i familieejede virksomheder.

- Det er en bunden opgave at løse samspilsproblemerne i pensionssystemet.

- Hvis DF mener noget med sammenhængskraft og velfærd, bør de holde fast på investeringer i lønmodtagerne. I stedet for skattelettelser, er der brug for at løfte den offentlige velfærd, ikke underminere den.

- Der er også behov for et mere fair arbejdsmarked gennem en målrettet indsats imod social dumping. Det vil - i modsætning til skattelettelser - være til gavn for danske lønmodtagere, siger 3Fs formand.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon på 8892 8892

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter