Finansforbundet vinder faglig voldgift om pensionsopsparinger

Finansforbundet vundet en faglig voldgift mod Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Nykredit om overenskomstbestemte pensionsindbetalinger. Afgørelsen slår fast, at pensionsopsparinger først er til udbetaling, når man forlader arbejdsmarkedet for at gå på pension.

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Nykredit har i sagen fremført, at medarbejdere bør kunne hæve deres pensionsopsparinger, når de ophører deres stilling og skifter til en virksomhed uden for gyldighedsområdet for finanssektorens standard- eller virksomhedsoverenskomster.

Finansforbundet mener derimod, at det er en grundlæggende tanke bag pensionsordninger via overenskomsten, at de skal finansiere medlemmernes pensionstilværelse og derfor først kan hæves, når man forlader arbejdsmarkedet for at gå på pension. Det er i høj grad også i den enkeltes interesse og sikrer bl.a., at pensionsopsparingerne er kreditorbeskyttede, hvilket ikke ville være tilfældet, hvis man blot kunne hæve sin pensionsopsparing i utide.

’Det er helt basalt for pensionsopsparinger, at de netop skal sikre pensionisttilværelsen og derfor i sagens natur heller ikke kan udbetales mere eller mindre efter forgodtbefindende. Vi undrer os derfor også over, at FA har indtaget det modsatte synspunkt i sagen, for vi har historisk haft en fælles forståelse med arbejdsgiverne om, at hele formålet med en pensionsindbetaling via overenskomstprotokollatlet er at sikre medlemmerne midler til et fornuftigt otium', siger Steven Vallik, chefforhandler i Finansforbundet

Det har Finansforbundet nu fået fuldt medhold i ved en faglig voldgift, som blev anlagt i 2021, og hvor der mandag d. 19. december er faldet en afgørelse.

'Sagen er nu afgjort ved en faglig voldgift, og vi er naturligvis tilfredse med, at vi nu har fået voldgiftens ord for, at pensionsopsparingerne er til udbetaling, når man forlader arbejdsmarkedet for at gå på pension’, siger Steven Vallik.