Finansforbundet: Danske Bank-afskedigelsesrunde rammer helt skævt

I dag har Danske Bank meddelt, at over 150 ansatte i Danmark er opsagt som led i en omstrukturering. Det kan blive en udfordring både for banken og dens medarbejdere – og det er et barokt signal i en tid, hvor arbejdsgiverne råber om mangel på arbejdskraft, mener Finansforbundet.

​Over 150 medarbejdere i Danmark modtog i dag en opsigelse fra Danske Bank som led i en større omstruktureringsrunde i virksomheden. Formand for Finansforbundet i Danske Bank, Kirsten Ebbe Brich, er uforstående over for beslutningen og bekymret for konsekvenserne:

'Jeg er langt fra sikker på, at det er den rigtige beslutning at afskedige i så stort et omfang. Jeg er alvorlig bekymret for banken, og hvad det betyder for vores kunder. De opsagte tager nøgleviden og mange års erfaring med sig ud af butikken. Set med mine øjne må det påvirke bankens evne til at levere gode løsninger og tilgængeligheden for kunderne. Mine tanker går naturligvis også til alle dem, der er blevet opsagt', siger Kirsten Ebbe Brich.

Ud over de godt 150 opsagte, er rigtig mange ansatte blevet bedt om at flytte arbejdsområde eller ansættelsessted som led i omstruktureringen.

‘Medarbejderne i Danske Bank har de senere år været gennem rigtig mange forskellige slags stormvejr under skiftende ledelser. Alligevel har de holdt kursen og skabt resultater for banken. Derfor er det helt barokt, at man nu skærer så dybt i præcis den medarbejderstab, som holder hjulene og forretningen i gang’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet og fortsætter:

’Vi er helt med på, at der er mange tvivlsspørgsmål om økonomien i det store perspektiv lige nu, men Danske Bank er en virksomhed, der skaber fornuftige resultater. Samtidig hører vi over en bred kam arbejdsgivere, der igen og igen taler om mangel på arbejdskraft. Medarbejderne har brug for sammenhæng i tingene og for at blive set som en ressource, der er værd at investere i. Dagens melding sender et helt andet og helt skævt signal’.

Kent Petersen via Kristian Lind, 61204214, kl@finansforbundet.dk

Kirsten Ebbe Brich via Troels Mørk, 24980711, trmr@danskekreds.dk