Dansk Supermarked Group

Finalisterne til Salling Fødevarepris 2016 er fundet

De 16 mest velsmagende, innovative danskproducerede fødevarer er nu udpeget til finalen i Salling Fødevarepris 2016. Om vinderen bliver fx hampespegepølse, gletsjer-gin eller citron-perler af tang, afgøres af dommerpanelet med bl.a. stjernekokkene Paul Cunningham og Jesper Koch. Kunderne er inviteret på smagsprøver og en snak med producenter og dommere. Det sker i Salling i Aalborg torsdag den 13. oktober.

Det begyndte med 115 indstillede produkter - det højeste antal nogensinde. Nu er de 16 mest velsmagende, innovative danskproducerede fødevarer udvalgt og skal dyste i finalen om Salling Fødevarepris 2016 og vinderbeløbet på 100.000 kr. Finalen afholdes i Salling Super i Aalborg torsdag den 13. oktober kl. 15-17.

Blandt finalisterne er hampespegepølse og hampesmåkager, citron-perler af tang og gin lavet af gletsjer-is, men også noget så klassisk som rabarbertrifli efter bedste bedstemor-opskrift, men i en ny to go-version.

Se en oversigt over finale-produkterne nederst i teksten eller her: http://fodevareprisen.dk/finale-2016/

Eksklusivt dommerpanel

Hvem fortjener at vinde? Kunderne er inviteret til at smage med, men afgørelsen er op til et dommerpanel med ultra-trænede smagsløg:

• Jesper Koch, kendt som bl.a. dommer i Masterchef på TV2 og medstifter af Kocherier i Aarhus
  • Paul Cunningham, indehaver af Henne Kirkeby Kro, der i foråret fik sin første Michelin-stjerne
  • Kenneth Hansen, der er køkkenchef på Svinkløv Badehotel og i 2014 vandt sølv ved Bocuse d'Or
  • Mikele Volpi, indehaver af restaurant San Giovanni i Aalborg
  • Mikael Kopp Christensen, chefkok ved Musikkens Spisehus i Aalborg
  • Anne Hjernøe, journalist og forfatter til flere kogebøger samt kok på eget DR2-program AnneMad
  • Rene Langdahl Jørgensen, mad- og vinskribent for Gastromand

Jesper Koch har lige åbnet spisested og takeaway i Aarhus Central Food Market, BangKoch, der kombinerer det nordiske og asiatiske køkken på nyskabende vis. Alligevel har han igen fundet tid til at være dommer.

- Salling Fødevarepris er vigtig for vores branche. Den er et vigtigt skulderklap til producenterne, og samtidig er prisen en øjenåbner for forbrugerne. Som dommer ser jeg efter noget unikt, hvor producenten har gjort sig umage - det kan være noget nyt eller en renæssance til et ældre produkt, siger Jesper Koch.

Salling rykker på mad-standarderne

Ny dommer er Mikele Volpi, indehaver af San Giovanni, der regnes som en af provinsens bedste italienske restauranter og har fået hædersmærket Marchio Q af den italienske stat. Han er enig med Jesper Koch.

- Det er fantastisk, at Salling gør noget for at belønne de stædige producenter, der rykker på mad-standarderne herhjemme. Der er sket meget med danskernes forhold til fødevarer de seneste årtier. Da min far startede restauranten, var det nærmest nemmere at købe hash i Aalborg end salvie og mascarpone, som vi solgte ud af bagdøren. Nu kan du få friske krydderurter og italiensk ost i et hvilket som helst supermarked. Så missionen er lykkedes på den front. I dag fylder det nordiske køkken meget i medierne, men det er ikke kommet helt ind i hverdagskøkkenerne. Den mission kunne jeg godt ønske mig lykkes. Salling Fødevarepris er en fin hjælp til at skubbe udviklingen den vej, siger Mikele Volpi.

Dagens konferencier bliver Sif Orellana, der er kendt for sine storsælgende familie-kogebøger, ikke mindst bestselleren Krudtugler & Kanelsnegle. Hun vil guide producenter og gæster igennem dagen.

Det er tredje år i træk, at Salling uddeler Fødevareprisen. I 2015 gik Salling Fødevarepris til Holbæk Bryghus for deres Sort Dessert Øl. I 2014 gik prisen til æble-aperitiffen Pomó lavet på fynske æbler af Aqua Vitae.

Se evt. mere om Salling Fødevarepris 2016 på: http://fodevareprisen.dk/

FINALISTER

Premium Arctic Gin (gin lavet på gletsjer-is fra Grønland) - fra Isfjord

www.isfjord.com