Film fra indvielsen af Nordjyllands største biogasanlæg

Det nye biogasanlæg i Vrå behandler årligt 300.000 tons biomasse, heraf cirka 250.000 tons gylle, som ellers ville være havnet som ubehandlet gødning på markerne.

Besøgende på GrønGas Vrå til indvielsen d. 3. juni, 2016

Det 12 fodboldbaner store anlæg vil årligt forsyne det danske gasnet med cirka ni mio. kubikmeter biometan, som finder vej til forskellige formål inden for transport, varme og industrisektoren. Det svarer til årsforbruget af 4.300 personbiler eller 250 busser, hvis de kørte på biogas, eller gasforbruget i 6.500 boliger. GrønGas Vrå beskæftiger omkring 10 personer på daglig basis.

Der er god fremdrift i den danske biogasudbygning. Dog er der stadig et stykke vej til at indfri de politiske målsætninger om at omdanne 50% af den danske gylle til biogas i 2020. Med GrønGas på nettet og flere nye anlæg på vej i 2016, anvendes i dag knapt 15% af den danske gylle til biogasproduktion. Potentialet er stadig stort, eftersom Energistyrelsen vurderer, at det det samlede danske biogaspotentiale ligger på 40-60 PJ - i 2015 produceredes cirka 6,5 PJ.

Om to måneder, d. 26. september, 2016 indvier E.ON Danmark sammen partneren SBI Invest - herunder 71 landmænd, Danmarks største biogasanlæg i Sønderjylland, Sønderjysk Biogas A/S.

Miljø, energi; Transport biogasproduktion; bæredygtighed; grøn transport; gylle; Grøn omstilling; Tore Harritshøj; Jens Peter Lunden; Nordjylland; biogasanlæg; Biogas; GrønGas Vrå <original_url>http://www.mynewsdesk.com/dk/e-on-danmark-a-s/news/film-fra-indvielsen-af-nordjyllands-stoerste-biogasanlaeg-174395

Besøgende på GrønGas Vrå til indvielsen d. 3. juni, 2016

Et af Europas største privatejede energiselskab

E.ON Danmark A/S er et dansk energiselskab, der indgår i en af Europas største privatejede energikoncerner med 43.000 medarbejdere og 32 millioner kunder. Vores ambition er at drive den grønne omstilling og være den foretrukne partner inden for bæredygtige energiløsninger. Derfor har vi investeret massivt i udviklingen af grønne og innovative energiløsninger; fra at forsyne elektrisk transport med strøm fra egen havvindmøllepark, Rødsand II, til udviklingen af nogle af Danmarks største og mest effektive biogasanlæg. Vi driver Danmarks største netværk af ladeløsninger til elbiler til erhverv, private og den offentlige sektor, og driver ligeledes tre biogastankstationer i partnerskab med OK samt fire biogasanlæg sammen med lokale partnere. E.ON sælger og rådgiver om el, gas, varme og energieffektivisering og ejer og drifter cirka 30 lokale kraftvarmeværker og fire fjernvarmeværker.

To hurtigladere opstillet på efterspurgt lokation i Nordvestsjælland30.10.2017 07:36pressemeddelelse

Hurtigladere langs Holbækmotorvejen har længe været efterspurgt blandt elbilister, og med to styks opstillet i syd- og nordgående retning ved Springstrup bliver det nu markant nemmere at køre elbil på Nordvestsjælland. Tidligere på året vandt energiselskabet E.ON Vejdirektoratets udbud om at opstille 10 hurtigladere på rastepladser langs de danske motorveje, og de sidste to er altså nu klar til brug.