Fibernet til tre udvalgte områder

Det er nu, man kan fremtidssikre sit lokalområde, sit hus og sit internet i Rødby, Mullerup Strand og Nykøbing Sjælland. Det er de første områder, der får tilbudt lynhurtigt internet fra Fibia, der over de kommende fem år investerer 3.4 milliarder kroner i hurtigt internet til alle andelshavere i SEAS-NVE.

Ambitionen hos Fibia er klar; alle andelshavere får tilbuddet i løbet af de næste fem år. Hvis der er opbakning i et lokalområde, så kommer gravemaskinen og teknikerne:

- Vi vil bekæmpe den digitale ulighed, og derfor kommer vi, når der bliver kaldt på os, og der er interesse i området, fastslår administrerende direktør i Fibia, Casper Holst-Christensen.

Engagementet er afgørende

Det er dyrt at grave fibernet ned i vejen og føre det helt ind i husene, så der skal være en solid opbakning i området, forklarer Casper Holst-Christensen:

- Lige nu tager vi imod bestillinger, og hvis der er nok, så ruller vi fibernettet ud i området. Hvis interessen er der, vil vi kunne sætte spaden i jorden til februar, og de fleste vil have fibernet på den anden side af sommeren, siger han og tilføjer:

- Hvis der ikke er interesse nok, så rykker vi videre til andre områder, og så vil der gå en rum tid, før vi har mulighed for at komme tilbage og spørge igen.

Erfaringer fra andre områder viser, at hvis cirka 40 procent tilmelder sig, så kan projektet gennemføres. Denne procentsats vil dog variere i både op og nedadgående retning alt efter lokale geografiske forhold, befolkningstæthed mm.

Vis interesse og gør en forskel

Alle – uanset hvor i regionen man bor – kan gå på www.fibia.dk/fiber og stemme for fibernet med musen.

- Jo mere interesse, der er i et område, jo hurtigere kan vi prioritere, hvor vi skal lægge kræfterne. Derfor bør alle betragte det som en borgerpligt at vise sin interesse, lyder det med et smil fra Casper Holst-Christensen.

Fakta

Fibia er ejet af SEAS-NVE og NRGi og vil de kommende fem år investere i alt 4.6 milliarder kroner i at bekæmpe digital ulighed og sikre adgang til stabilt, hurtigt og fremtidssikret internet til andelshaverne i de to selskaber.

De tre første områder på Sjælland er:

• Rødby og omegn
• Mullerup Strand, Dalby, Reersø og omegn
• Nykøbing Sjælland og omegn

Rasmus Carlsen, pressekontakt Fibia, mobil 30 28 67 20

I SEAS-NVE skaber vi energi til at leve livet. Vi ønsker at gøre energi til mere end blot en leverance - at være din bedste forbindelse, når det gælder den grønne omstilling og digitalisering. Det er dig, vi arbejder for, når vi tilbyder lynhurtigt internet og sikrer, at der altid er strøm i kontakten og lys på gaden. Og det er for at skabe værdi for dig, at vi lagrer energi fra vindmøller til fremtiden og skaber energirigtige løsninger i hverdagen. Vi er godt 1.000 medarbejdere og omsatte i 2018 for 7,3 mia. kr.