Fibernet til tre udvalgte områder

Det er nu, man kan fremtidssikre sit lokalområde, sit hus og sit internet i Rødby, Mullerup Strand og Nykøbing Sjælland. Det er de første områder, der får tilbudt lynhurtigt internet fra Fibia, der over de kommende fem år investerer 3.4 milliarder kroner i hurtigt internet til alle andelshavere i SEAS-NVE.

Ambitionen hos Fibia er klar; alle andelshavere får tilbuddet i løbet af de næste fem år. Hvis der er opbakning i et lokalområde, så kommer gravemaskinen og teknikerne:

- Vi vil bekæmpe den digitale ulighed, og derfor kommer vi, når der bliver kaldt på os, og der er interesse i området, fastslår administrerende direktør i Fibia, Casper Holst-Christensen.

Engagementet er afgørende

Det er dyrt at grave fibernet ned i vejen og føre det helt ind i husene, så der skal være en solid opbakning i området, forklarer Casper Holst-Christensen:

- Lige nu tager vi imod bestillinger, og hvis der er nok, så ruller vi fibernettet ud i området. Hvis interessen er der, vil vi kunne sætte spaden i jorden til februar, og de fleste vil have fibernet på den anden side af sommeren, siger han og tilføjer:

- Hvis der ikke er interesse nok, så rykker vi videre til andre områder, og så vil der gå en rum tid, før vi har mulighed for at komme tilbage og spørge igen.

Erfaringer fra andre områder viser, at hvis cirka 40 procent tilmelder sig, så kan projektet gennemføres. Denne procentsats vil dog variere i både op og nedadgående retning alt efter lokale geografiske forhold, befolkningstæthed mm.

Vis interesse og gør en forskel

Alle – uanset hvor i regionen man bor – kan gå på www.fibia.dk/fiber og stemme for fibernet med musen.

- Jo mere interesse, der er i et område, jo hurtigere kan vi prioritere, hvor vi skal lægge kræfterne. Derfor bør alle betragte det som en borgerpligt at vise sin interesse, lyder det med et smil fra Casper Holst-Christensen.

Fakta

Fibia er ejet af SEAS-NVE og NRGi og vil de kommende fem år investere i alt 4.6 milliarder kroner i at bekæmpe digital ulighed og sikre adgang til stabilt, hurtigt og fremtidssikret internet til andelshaverne i de to selskaber.

De tre første områder på Sjælland er:

• Rødby og omegn
• Mullerup Strand, Dalby, Reersø og omegn
• Nykøbing Sjælland og omegn

Rasmus Carlsen, pressekontakt Fibia, mobil 30 28 67 20

SEAS-NVE er en moderne andelsejet energi- og fibernetkoncern. Vi varetager vores 560.000 kunder og andelshaveres interesser, når vi investerer i vindmøller, skaber innovation for fremtiden og rådgiver om energi. Når vi udruller fibernet, renoverer gadelys og servicerer landets geografisk længste elnet. Og når vi som en af landets største leverandører af el og naturgas giver vores kunder personlig kundeservice og de løsninger, der passer til deres behov. Vi er godt 900 medarbejdere og omsatte i 2017 for 3,8 milliarder kroner.

SEAS-NVE vil bekæmpe digital ulighed med milliardstor fiberudrulning3.10.2018 13:03pressemeddelelse

Danmarks største andelsejede energi- og fibernetkoncern, SEAS-NVE vil sikre alle lige gode muligheder for at deltage i nutidens og fremtidens digitale samfund. SEAS-NVE tilfører derfor 3,4 mia. kr. i en fiberudrulning på det vestlige og sydlige Sjælland, Lolland, Falster og øerne over de næste fem år gennem datterselskabet Fibia. Ambitionen er, at alle selskabets andelshavere inden udgangen af 2023 tilbydes adgang til 1 Gb/s (1000/1000 Mbit) fremtidssikret fibernet.