AndelAndel

Fibernet til Sydlolland

Store dele af området omkring Rødby på Sydlolland kan se frem til lynhurtigt og stabilt fibernet allerede til sommer.
fiberbredbånd til en fremtidssikret løsning for både erhverv og private

Langt de fleste mennesker, der bor på den sydlige del af Lolland, kobles nu på den digitale udvikling. Det står klart, efter interessen for fibernet i området er undersøgt.

Casper Holst-Christensen, direktør i Fibia, ser frem til at gå i gang med gravearbejdet:

- Ingen skal kobles af den digitale fremtid. Alle skal have mulighed for at være en del af det digitale samfund uanset, hvem man er og hvor man bor, siger han.
Sydlolland er det første område, der har fået tilbuddet om at få fibernet, hvis der var opbakning nok til det.

- Vi kommer så bredt ud på Sydlolland, at op mod 90 procent af husstandene får adgang til en meget hurtig og meget fremtidssikret internetforbindelse. Desværre er interessen for fibernet lige nu for lille i en del af området med ret langt mellem husene, men vi kigger på det en ekstra gang og går i dialog med dem, der bor der, for se, om vi kan finde en løsning, så de også for muligheden for at få fibernet, lyder det fra Casper Holst-Christensen.

Hele regionen følger efter

Ud over Sydlolland, er Fibia aktuelt ved at undersøge interessen for fibernet i Nykøbing Sjælland, Mullerup Strand og Lystrup i det nordlige Aarhus.

- Generelt oplever vi en god interesse for fibernet mange steder, men det er endnu for tidligt at sige om og eventuelt hvornår vi kommer til Lystrup, Mullerup Strand og Nykøbing Sjælland, siger han og forklarer, at alle i hele regionen med det samme kan gå ind på www.fibia.dk/fiber og vise sin interesse. Jo flere interesserede i et område, jo hurtigere kommer Fibia med tilbuddet.

Digital ulighed

Alt for mange på det vestlige og sydlige Sjælland, på Lolland, Falster og øerne, har ikke adgang til ordentligt internet. Derfor får alle andelshavere i SEAS-NVE inden udgangen af år 2023 tilbudt 1 Gb fremtidssikret internet.

Det er Fibia, der ejes af energikoncernen SEAS-NVE sammen med det aarhusianske energiselskabet NRGi, der foretager udrulningen af fibernet og den er baseret på lokal opbakning og interesse. I alt investeres der 3.4 milliarder kroner på Sjælland og øerne og 1.2 milliarder kroner i Østjylland i udrulning af fibernet.

Rasmus Carlsen, telefon 21 70 31 01

fiberbredbånd til en fremtidssikret løsning for både erhverv og private
Op mod 90 procent af husstandene får tilbudt fremtidssikret fibernet.