Fibernet til Nordvestsjælland

Næsten 7500 huse i Nykøbing Sjælland og knap 1000 huse i Mullerup, Dalby, Reersø og omegn bliver koblet på den digitale udvikling med lynhurtigt fibernet i løbet af 2019.
Der bliver gravet fibernet ned i hele det grønne område.

Adgang til hurtigt internet er lige så nødvendigt som adgang til vand og strøm har været for den lokale og regionale udvikling.

Derfor glæder det også administrerende direktør i Fibia, Casper Holst-Christensen, at opbakningen i lokalområderne har været stor nok til, at projektet kan gennemføres:

- Det viser, at der er et behov og en efterspørgsel og det matcher vores ambition om at rulle fibernet ud, hvor der er lokal opbakning samtidig med, at vi både bidrager til at løse et samfundsproblem og foretager en langsigtet investering, der over tid også bliver en god forretning, fastslår han.

Det er forventningen, at gravearbejdet begynder i slutningen af februar og at der vil være fibernet til dem, der har bestilt, i begyndelse af efteråret.

I slutningen af 2018 fik næsten 90 procent af husstandene på Sydlolland tilbudt at komme på fremtidens fibernet fra Fibia, der de kommende fem år tilbyder fibernet til alle andelshavere i energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE.

Digital ulighed

Alt for mange på det vestlige og sydlige Sjælland, på Lolland, Falster og øerne, har ikke adgang til ordentligt internet. Derfor får alle andelshavere i SEAS-NVE inden udgangen af år 2023 tilbudt 1 Gb/s fremtidssikret internet.

Det er Fibia, der ejes af energi- og fibernetkoncernen SEAS-NVE sammen med det aarhusianske energiselskabet NRGi, der foretager udrulningen af fibernet og den er baseret på lokal opbakning og interesse. I alt investeres der 3.4 milliarder kroner på Sjælland og øerne og 1.2 milliarder kroner i Østjylland i udrulning af fibernet.

Interessen bestemmer

Tilbuddet om fibernet fungerer efter princippet om at der kommer fibernet, hvor der er interesse og interessen kan alle vise på www.fibia.dk/fiber.

Hvis interessen er stor nok, kommer Fibia med gravemaskinen, men er der ikke lokal opbakning, så kører gravemaskinerne videre til et andet område.

Rasmus Carlsen, pressekontakt, Fibia, mobil 30 28 67 20

Der bliver gravet fibernet ned i hele det grønne område.
Der bliver gravet fibernet ned i hele det mørkegrønne område.