Fibernet til hele Samsø

Samtlige husstande på hele Samsø får tilbudt lynhurtigt fibernet fra Fibia. Det er resultatet af en ekstraordinær generalforsamling i Samsø Bredbånd lørdag den 29. september 2018.

Partnerskabsaftalen mellem Samsø Bredbånd og Fibia giver dermed øens digitale infrastruktur et gevaldigt løft.

Formand for Samsø Bredbånd, Thorsten Arnold, forklarer:

- Vi har i en del år drevet vores eget trådløse net på øen fordi kobberet i jorden simpelthen var for tyndt til at give os en brugbar internetforbindelse. Men fremtiden vil stille endnu større krav til båndbredde og derfor er jeg glad for, at vi har fået generalforsamlingens opbakning til at indgå en aftale med Fibia, fortæller han.

Også Samsøs borgmester Marcel Meijer, er glad for det kommende fibernet:

- Med 100% fiberdækning på hele øen, stiller vi os igen i spidsen og viser vejen frem for udviklingen i landdistrikterne. Samsø Bredbånd er et borgerinitiativ, der i mange år har udfyldt et hul i bredbåndsbetjeningen. Hvis vi fortsat skal have udvikling på Samsø, skal vi ikke kobles af den digitale udvikling. Dertil er fibernettet den rigtige løsning. Den er meget langtidsholdbar og sikrer lige adgang for alle til den digitale fremtid.

130 kilometer kabel

Det er Fibia, der med de andelsejede energiselskaber SEAS-NVE og NRGi, som ejere, kommer til at stå for den digitale infrastruktur, og det ansvar glæder Fibias direktør Casper Holst-Christensen sig til at løfte:

- Vi har stor erfaring med den slags opgaver og her får vi ansvaret for, at hvert eneste hus på hele Samsø kan blive koblet på fibernettet. Det ligger helt i tråd med vores grundlæggende tanke om, at det er lige så vigtigt at sikre fibernet til alle, som det tidligere var at sikre rent drikkevand og strøm i kontakten til alle, fastslår han og tilføjer:

- Det er en større opgave, men vi gør det så skånsomt som muligt. For eksempel sørger vi så vidt muligt for at kombinere vores gravearbejde med andet arbejde, så fortovene ikke skal graves op to gange ligesom vi nogle steder også vil kunne skyde kablerne igennem jorden uden at grave ret meget.

For alle Samsø Bredbånds nuværende kunder, bliver det gratis at koble sig på fibernettet, mens nye kunder vil skulle betale en tilslutningsafgift på 1.995 kroner.

Alle nuværende kunder bliver koblet på fibernettet inden udgangen af 2019 og det er forventningen, at de første er koblet på inden sommer. Samtidig lægges fibernet i vejene, så nye kunder kan koble sig på, men der graves først ind til huset, når fibernettet er bestilt.

I alt skal der lægges cirka 130 kilometer fiberkabel i jorden.

Samsø Bredbånd vil fremadrettet stå for den lokale support af Fibias kunder på Samsø.

Thorsten Arnold, bestyrelsesformand, Samsø Bredbånd, mobil 30 35 61 60.

Marcel Meijer, borgmester, mobil 60 15 27 72

Casper Holst-Christensen, direktør, Fibia, mobil 29 37 29 70