Fiberalliancen: EU tager et stort spring ind i den digitale fremtid

Nye bygninger i EU skal have indlagt fibernet, og ældre bygninger skal have installeret fibernet i forbindelse med større renoveringer. Det fremgår af et forslag fra EU-Kommissionen, som netop er blevet præsenteret. Forslaget vil give europæerne en fremtidssikker digital infrastruktur, som bliver helt nødvendig i fremtiden, mener Fiberalliancen, der er en del af Green Power Denmark.

EU-Kommissionen sætter med forslaget en tyk streg under, at fibernet er en central del af fremtidens gigabit-samfund.

- Behovet for en hurtig og stabil digital infrastruktur er steget markant de senere år - både når vi er hjemme og på arbejde. Med kravet om at installere fibernet i alle nye bygninger vil Europa tage et stort spring ind i den digitale fremtid, siger Thomas Woldiderich, branchechef i Fiberalliancen.

- Der er i højeste grad brug for de tiltag, som nu kommer fra Kommissionen. Klare regler vil både gøre det lettere at få udbredt fibernet og være en hjælp til for eksempel entreprenører, som får standarder for, hvordan bygningsmassen skal forsynes med fibernet.

EU-Kommissionen vil kun undtage få bygninger fra kravet om, at de skal have installeret fibernet i forbindelse med større renoveringer. Det gælder for eksempel historiske bygninger eller bygninger af national sikkerhed.

EU-Kommissionen vil samtidig indføre en obligatorisk mærkningsordning – ”Fiberklar” – som skal følge med de bygninger, som får indlagt fibernet under de nye regler.

- I Danmark er en stor del af bygningsmassen allerede kablet med fibernet, og i fremtiden bliver det med mærkningsordningen langt mere synligt, når en bygning er digitalt fremtidssikret. Det bekræfter, at de danske energi- og fibernetkoncerner har set rigtigt med deres langsigtede og omfattende investeringer i fiberinfrastruktur i både by- og landområder, siger Thomas Woldiderich.

- Vi ser i fiberbranchen frem til samarbejdet med de danske myndigheder, om at få EU-tiltagene omsat til virkelighed - herunder ikke mindst mærkningsordningen.

Europa-Parlamentet og ministerrådet skal nu behandle forslaget fra EU-Kommissionen.

EU-Kommissionen har et fælleseuropæisk mål om 100 % gigabit-dækning i 2030. I december 2021 vedtog et bredt flertal i Folketinget en ny dansk bredbåndsmålsætning om, at 98 % af Danmark skal have adgang til gigabit-forbindelser senest i 2025.

Udbud af havvindmøller skaber enorme muligheder for Danmark, hvis det bliver en succes22.4.2024 07:02:48 CEST | Pressemeddelelse

Udbuddet af havvindmølleparker, som begynder i dag, kan mere end tredoble kapaciteten af vindmøller på havet. Det er et enormt udbud, som skal blive en succes, hvis vi skal nå vores klimamål og skabe værdi til Danmark i form af vækst og grønne arbejdspladser, mener Green Power Denmark. Udbuddet er ikke bare det største nogensinde – det ser også ud til at blive det mest komplicerede nogensinde for de virksomheder, som skal byde.

Aftale om brintrør sætter - forhåbentlig - fart på den grønne omstilling5.4.2024 07:21:31 CEST | Pressemeddelelse

Aftalen om finansieringen af et kommende brintrør giver desværre ingen garanti for, at der bliver bygget et brintrør. Det havde været godt med et meget stærkere tilsagn fra staten, men vi krydser fingre for, at de grønne virksomheder tør leve med usikkerheden og er klar til at investere milliardbeløb i havvindmøller og produktionsanlæg til brint, siger Green Power Denmark.