FH om vismandsrapport: Manglende situationsfornemmelse at foreslå lavere beløbsgrænse

Det giver ingen mening, at vismændene foreslår at sænke beløbsgrænsen permanent for borgere uden for EU, når vi åbner for langt over 10.000 ukrainske flygtninge, siger Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation.

”Det er simpelthen et udtryk for manglende situationsfornemmelse, når vismændene foreslår permanent at sænke beløbsgrænsen, så arbejdsgiverne kan hente flere udenlandske lønmodtagere fra lande uden for EU. Desuden er 100.000 ukrainske flygtninge er på vej til Danmark på flugt fra Putins krig. Lad os nu bruge kræfterne på at få dem, og de ledige vi faktisk stadig har i Danmark, i job på ordnede vilkår.”

Lizette Risgaard peger på, at den aftale om en sænket beløbsgrænse til 375.000 kr. som regeringen indgik i januar med SF, R og KD er midlertidig i to år.

Ifølge aftalen vil den vil kunne begrænses, ”såfremt der opnås mere end 10.000 beskæftigede efter ordningen og det tilsvarende fast track-spor, eksklusiv eventuelt medfølgende familie. Skulle antallet af beskæftigede efter ordningen nærme sig dette niveau, er aftalepartierne således enige om at drøfte en ophævelse af ordningen.”

”Nu åbner vi for langt mere end 10.000, og så vil vismændene samtidig sætte beløbsgrænsen ned permanent for borgere uden for EU. Det giver ingen mening. Vi har 100.000 ukrainske flygtninge på vej, samtidig med at arbejdsgiverne i forvejen har adgang til 15 mio. europæiske og 70.000 danske ledige.”

”På de udvalgte områder, hvor vi konkret mangler arbejdskraft, har vi mulighed for at udvide positivlisten og hermed kun invitere de faggrupper, vi reelt har brug. Det er sund fornuft”, siger Lizette Risgaard.