FH: Nu falder ledigheden igen i takt med genåbningen

Efter nogle måneder med nedlukning og stigende ledighed kom der igen flere i arbejde i marts i takt med den begyndende genåbning. Og der er udsigt til, at ledigheden fortsætter ned de kommende måneder, når samfundet åbner endnu mere op og sætter gang i aktiviteten. Desværre er vi ikke ude af krisen endnu.

”Coronakrisen har stadig ført til mere end 25.000 flere ledige. Samtidig er langtidsledigheden steget uafbrudt i næsten et år. Den udvikling skal stoppes. Ellers risikerer vi, at krisen får langvarige negative konsekvenser – ikke alene for den enkelte, men også for økonomien”, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH.

Bruttoledigheden faldt med 1.800 fuldtidspersoner i marts 2021. Faldet kommer efter en stigning i ledigheden i de to foregående måneder på i alt 5.000 fuldtidspersoner.

Bruttoledigheden er nu godt 25.000 fuldtidspersoner over niveauet i februar sidste år, dvs. før coronakrisen brød ud. Der er aktuelt 128.600 bruttoledige fuldtidspersoner, svarende til 4,5 procent. af arbejdsstyrken.

Vaccinerne har givet håb
”Den begyndende genåbning i marts har allerede sendt lidt flere tilbage i arbejde. I april er endnu mere åbnet igen, og samtidig er der planer om, at restriktionerne bliver lempet yderligere de kommende måneder. Det vil få mærkbar effekt på aktiviteten i økonomien og givetvis betyde, at endnu flere kan forlade arbejdsløshedskøen”, siger Mette Hørdum Larsen.

Hun konstaterer, at nedlukning 2.0 ikke har ramt arbejdsmarkedet i samme grad, som under nedlukningen i foråret 2020.

”Vaccinerne har givet håb om, at sundhedskrisen har en snarlig slutdato. Samtidig har hjælpepakker og trepartsaftaler holdt hånden under økonomien og arbejdsmarkedet”, siger Mette Hørdum Larsen.

Langtidsledigheden stiger
Aftalen om lønkompensation gælder frem til slutningen af juni, og den midlertidige arbejdsfordelingsordningen løber året. De ordninger har til hensigt at skabe tryghed for virksomheder og lønmodtagere i den aktuelle situation og sikre, at færre mister deres arbejde.

Trods udsigt til, at ledigheden vil falde yderligere de kommende måneder, er krisen dog ikke slut endnu. En stigende andel af de ledige har været ledige i et år eller mere. Og selv om genopretningen, som begyndte hen over sommeren 2020, fik bruttoledigheden til at falde en del igen, fortsatte langtidsledigheden med at stige.

”Den stigende langtidsledighed er bekymrende. Det øger risikoen for, at flere får en svagere tilknytning til arbejdsmarkedet, og dermed får sværere ved at komme tilbage i arbejde – også selv om efterspørgslen efter arbejdskraft tager til. Det kan i værste fald få alvorlige konsekvenser for den enkelte og betyde, at krisen ender med at sætte varige spor i økonomien”, siger Mette Hørdum Larsen.

Mette Hørdum Larsen, økonom i FH
mhl@fho.dk, telefon: 2729 1737

Unge lønmodtagere mistrives med hjemmearbejde16.7.2021 12:45:14 CEST | Pressemeddelelse

Efter over et år med corona er hjemmearbejde blevet spået en stor fremtid. Men det er langtfra godt for alle: nye tal viser, at fire ud af ti unge lønmodtagere oplever, at hjemmearbejdet dræber deres motivation og arbejdsglæde. ”Det er det vigtigt, at vi tager os særlig godt af de unge medarbejdere, der arbejder hjemme. Arbejdsgiverne og ledere bør øge deres fokus på de unges trivsel”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.

FH om Bøfhussag: Konfliktretten holder!9.7.2021 12:10:06 CEST | Pressemeddelelse

Det var lovligt, da 3F sidste forår sendte 26 Jensens Bøfhus-medarbejdere i strejke. Det har Arbejdsretten fastslået i dag. Bøfhuset mente ellers, at særlige forhold under Covid-19 gjorde strejken ulovlig. Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard, glæder sig over den principielt vigtige sejr. ”Det er nu fastslået, at fagbevægelsen fortsat – også under særlige forhold - kan kæmpe for anstændige løn- og arbejdsvilkår, ”siger hun.

Genåbning betød 13.900 færre ledige i maj30.6.2021 08:22:25 CEST | Pressemeddelelse

Genåbningen af samfundet har hurtigt sat mere gang i aktiviteten. Og stigende efterspørgsel efter arbejdskraft giver gode muligheder for, at endnu flere ledige kan komme tilbage i arbejde. Desværre har coronakrisen givet sværere kår for personer på kanten af arbejdsmarkedet. Flere er blevet langtidsledige. Hvis vi for alvor skal godt ud af krisen, skal vi også i genopretningsfasen sørge for, at flere igen finder fodfæste på arbejdsmarkedet.