FH: Faldende ledighed synger på sidste vers

De alvorlige konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine har endnu ikke for alvor ramt det danske arbejdsmarked. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at ledigheden fortsatte med at falde lidt i april. Desværre ser vi ind i, at faldet i ledigheden synger på sidste vers i denne omgang. Men samtidig kan vi glæde os over, at ledigheden aktuelt er på det laveste niveau i ganske mange år, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Den registrerede ledighed (bruttoledigheden) faldt med 900 fuldtidspersoner i april 2022. Der er aktuelt 70.000 bruttoledige fuldtidspersoner, svarende til 2,4 pct. af arbejdsstyrken. Det er det laveste antal bruttoledige siden midten af 2008 – lige før finanskrisen ramte.

- Dansk økonomi er kommet stærkt ud af coronakrisen og ind i 2022. Der er skabt adskillige nye job, og mange ledige er kommet tilbage i arbejde i løbet af det seneste år. Det gælder også flere af dem, der normalt står bagerst i ledighedskøen, siger Mette Hørdum Larsen.

- Konsekvenserne af krigen i Ukraine og den aktuelt meget høje inflation betyder dog, at der er udsigt til, at fremgangen bremser op. Og desværre ser vi ind i, at faldet i ledigheden synger på sidste vers i denne omgang.

- Samtidig kan vi imidlertid glæde os over, at ledigheden nu er på det laveste niveau i mange år. Og trods en opbremsning er der på nuværende tidspunkt ikke udsigt til massive afskedigelser, siger Mette Hørdum Larsen og fortsætter,

- Der er stadig gode muligheder på arbejdsmarkedet, så flere kan få en mere varig tilknytning. Herunder med fokus på at fastholde de, der nu har fået foden indenfor. Og så skal virksomhederne naturligvis åbner dørene for de ukrainere, som ønsker at arbejde.