FH: Der bliver stadig færre ledige

Der bliver stadig skabt mange nye job, og i november førte det til endnu et fald i ledigheden. Den kraftige fremgang i økonomien og på arbejdsmarkedet giver gode muligheder for, at flere ledige kan komme tilbage i arbejde. Det hjælper samtidig også dem, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet til at finde fodfæste, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH.

Bruttoledigheden faldt med 6.900 fuldtidspersoner i november 2021. Der er aktuelt 80.600 bruttoledige fuldtidspersoner, svarende til 2,8 pct. af arbejdsstyrken. Ledigheden er nu næsten 23.000 fuldtidspersoner lavere, end før coronapandemien brød ud, og dermed også på det laveste niveau siden november 2008.

"De mange jobåbninger giver rigtig gode betingelser for de arbejdsløse. Det gælder ikke alene dem, som er omfattet af den registrerede ledighed og dem, der typisk står først i køen, når efterspørgslen efter arbejdskraft stiger", siger Mette Hørdum Larsen.

"Der er nemlig flere tegn på, at genopretningen i kølvandet på coronakrisen også er med til at øge beskæftigelsen blandt dem, der befinder sig lidt længere væk fra arbejdsmarkedet".

"Når der er rift om arbejdskraften, kan virksomhederne ikke altid forvente at finde en kandidat, der i udgangspunktet opfylder alle ønskede kvalifikationer. Men det er ikke så skidt endda, for det åbner dørene for dem, der måske mangler erhvervserfaring eller særlige faglige kompetencer. Og de gode tider er et virkeligt godt tidspunkt for virksomhederne at investere i fremtidens medarbejdere", siger Mette Hørdum Larsen.

"Selv om bruttoledigheden er på det laveste niveau i 13 år, så er det ikke de eneste ledige hænder, der er. Vi har faktisk et stort uforløst potentiale for at få endnu flere med ind på arbejdsmarkedet. Med fokus på uddannelse og opkvalificering giver det tilmed ikke kun flere hænder men også en mere kvalificeret arbejdsstyrke", siger Mette Hørdum Larsen.