Festivalgæster betaler 33.000 for at bo i luksus-grisehytter

Festivalgæsterne på Smukfest har i år givet rekordhøje beløb for at bo i Danish Crowns luksuriøst indrettede originale frilands-grisehytter, der er solgt til fordel for projektet Madskoler.
Området Friland, hvor de luksuriøse grisehytter ligger.

Når Bøgeskoven i morgen for alvor bliver fyldt med glade festivalgæster til Smukfest i Skanderborg, vil en del af dem indlogere sig i luksuriøse grisehytter.

Igen i år har Danish Crown sat 15 luksus-grisehytter i auktion på Lauritz.com, og denne gang er der blevet betalt rekordhøje beløb. Det højeste hammerslag lyder på ikke mindre en 33.000 kroner for overnatning i en luksus-grisehytte med el, køletaske, madrasser og inkluderet brunch.

Overskuddet fra auktionerne går ubeskåret til projektet Madskoler, som børneorganisationen 4H står bag i et ikke-kommercielt samarbejde med Landbrug & Fødevarer og Rema 1000.

Og her glæder man sig over rekorden.

- Vi er simpelthen så glade for den støtte, vi har fået igen i år fra private danskere. Det betyder, at vi kan igangsætte initiativer, der vil forbedre projektet til gavn for både børn og frivillige instruktører, siger Line Munk Damsgaard, landsdækkende koordinator på Madskoler og ernæringschef i Landbrug & Fødevarer.

Madskoler trækker folk til

Det er andet år i træk, at støtten går til Madskoler, og der begynder at tegne sig et mønster, mener Agnete Poulsen fra Danish Crown, der er ansvarlig for ”Friland – Danmarks smukkeste svinesti”, som området med de luksuriøse grisehytter hedder.

- Gang på gang bliver jeg forundret over, at folk har så stort engagement. Festivalgængerne kommer, fordi de vil have en fest, men vi kan også se, at det er, fordi de vil støtte et godt projekt som Madskoler, fortæller Agnete Poulsen.

De tidligere år er luksus-grisehytterne solgt for gennemsnitligt 15.000-17.000 kroner, men i år har folk betalt og støttet med flere tusinde kroner mere i snit.

Hos organisationen 4H er man også overvældet og taknemmelig over de store beløb, der er givet i år.

- Som frivillig organisation er vi utrolig taknemmelige for, at en stor dansk virksomhed som Danish Crown igen hjælper vores Madskoler. Det er med til at sikre, at vi kan udvikle Madskoler og få flere og flere børn afsted for at lære omkring sund kost og motion, siger Henrik Dalum, der er formand for 4H.

I år har der været 1800 børn på Madskole over hele landet. Madskolerne drives af frivillige og varer en uge.

For yderligere kontakt:

- Line Munk Damsgaard, ernæringschef hos Landbrug & Fødevarer og ansvarlig for Madskoler: tlf. 27 24 56 22, lda@lf.dk

- Henrik Dalum, formand for 4H, tlf. 22 36 08 70, formand@4h.dk

- Agnete Poulsen, Danish Crown, ansvarlig for Friland – Danmarks Smukkeste Svinesti, tlf. 29 22 23 84, agpo@danishcrown.dk

Området Friland, hvor de luksuriøse grisehytter ligger.
Det er denne luksus grisehytte, som Danish Crown sætter på auktion.
På Madskoler kan børn komme og lære at lave mad i en uge af deres sommerferie.

Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 157 milliarder kroner årligt og med 190.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.