Festivalgængere bor som luksus-svin og støtter Madskoler

Ti danskere har valgt at gøre årets Smukfest særlig smuk for både dem selv og en masse madglade børn. De har nemlig betalt op mod 30.000 kroner for at bo i en af Danish Crowns luksus-svinehytter, der er solgt til fordel for Madskoler. Hytterne støtter samlet set med over en kvart million kroner.

Med højeste hammerslag på lidt over 33.000 kroner for én af de i alt ti luksus-svinehytter sluttede salget i aftes på de eftertragtede velfærds-modificerede og specialindrettede frilandsgrisehytter til overnatning på årets Smukfest.

Samlet set støtter de luksuriøse svinehytter Madskoler med over en kvart million kroner. Det er børne- og ungdomsorganisationen 4H, der i et samarbejde med Landbrug & Fødevarer og REMA 1000, står bag Madskoler.

Line Munk Damsgaard, der er ernæringschef i Landbrug & Fødevarer samt projektleder på Madskoler, fulgte spændt med i auktionens sidste timer:

”Det var meget spændende. Det er jo privatpersoner, der byder, så jeg synes, at det er helt fantastisk, at beløbene er kommet så højt op. De gavmilde danskere, der har købt Danish Crowns frilandsgrisehytter, er med til at sikre, at vi kan udvikle – og forhåbentlig udvide – Madskole-projektet til glæde for både børn og frivillige, siger Line Munk Damsgaard og fortsætter:

”Vi betragter støtten som et kæmpe skulderklap til alle, der er med til at gøre Madskoler til virkelighed. Her tænker jeg særligt på vores mange frivillige instruktører, der bruger en uge af deres ferie på at give de mange børn gode oplevelser med mad – uden dem kan Madskoler slet ikke eksistere.”

Madskolers formål er at lære børn om sund kost og motion på en sjov og aktiverende måde. Alle Madskoler er baseret på frivillig arbejdskraft og princippet for Madskoler er, at dér, hvor der er frivillige nok, bliver der oprettet en Madskole.

Det er 4H, der står for den lokale drift af Madskoler, og også her er de meget taknemmelige over det store tilskud:

”Efterspørgslen på Madskoler fra forældre og børn er enorm. Og hvert år må vi skuffe mange, som gerne ville have en plads. Det er vigtigt for os, at prisen for deltagelse er så lav, så flest mulige har råd til at sende deres børn afsted. Og her er sponsorater essentielt,” siger Henrik Dalum, der er formand for 4H.

Netop visionen om at udvide børns kendskab og kundskaber til råvarerne er årsagen til, at Danish Crown har valgt at donere pengene for salget af svinehytterne på Lauritz.com til Madskoler.

”Det er en fornøjelse at få lov til at understøtte et fantastisk tiltag som Madskoler. Vi lever i en tid, hvor alt udvikler sig. Folks tanker og bevidsthed omkring mad er under forandring. Derfor har vi kun interesse og glæde i at understøtte, at børn – såvel som voksne – opnår viden om de mange gode fødevarer, som de danske landmænd producerer,” siger Agnete Poulsen, der er ansvarlig for Friland Danmarks Smukkeste Svinesti hos Danish Crown.

For yderligere information, kontakt:

Line Munk Damsgaard, ernæringschef hos Landbrug & Fødevarer og ansvarlig for Madskolerne, tlf.: 27 24 56 22, mail: lda@lf.dk

Henrik Dalum, formand for 4H, tlf.: 22 36 08 70, mail: formand@4H.dk

Agnete Poulsen, Danish Crown, ansvarlig for Friland Danmarks Smukkeste Svinesti, tlf.: 29 22 23 84, mail: agpo@danishcrown.dk

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance