Feriepenge er en gave for it-kriminelle

Udbetaling af de indefrosne feriepenge vil for alvor få de it-kriminelle på overarbejde den kommende tid, advarer it-sikkerhedsekspert
It-kriminelle vil benytte sig af, at danskerne får udbetalt deres feriepenge, advarer it-sikkerhedsekspert

Når der er penge på vej, kan paraderne ofte være lidt lavere hos danskerne, og derfor advarer Jørn Guldberg, der er it-sikkerhedsekspert i Ingeniørforeningen, IDA nu kraftigt om, at it-kriminelle med garanti vil kaste sig over det ene svindelforsøg efter det andet i forbindelse med udbetalingerne af de indefrosne feriepenge.

Ifølge Jørn Guldberg er de it-kriminelle ikke længere kun to drenge i en kælder, men er blevet professionelle, strukturerede og velinformerede, og når så mange danskere vil have deres feriepenge udbetalt, har de med stor sandsynlighed allerede forberedt deres angreb.

”Vi ved de står på spring, og sikkert har planlagt en serie af forsøg på at lokke danskerne i deres fælder med falske SMS’er, mails eller telefonopkald, hvor de vil forsøge at lokke oplysninger om betalingskort, kontonummer eller NemID ud af modtageren. Endnu værre er det, hvis de går efter at låse foks computere, og kræve penge for at åbne dem igen. Under alle omstændigheder skal man lade være med at klikke på noget som helst, hvis der er tvivl om, hvem afsenderen er,” siger han.

De it-kriminelle er blevet meget, meget dygtigere med tiden. Hvor det før var halvdårlige kopier af firmaernes eller myndighedernes logoer og en følgetekst fyldt med stavefejl, ser angrebene i dag meget ægte ud.

”Derfor er det også vigtigt at være ekstremt opmærksom på at slette alt, der virker forkert. ATP, der står for udbetalingen af feriepengene, kommunikerer kun via borger.dk og e-Boks, så lige meget, hvor ægte en mail eller SMS ser ud, er den ikke fra dem,” siger Jørn Guldberg.

Samme adfærd skal man udvise, når der kommer mistænkelige mails fra et pakkepostfirma omkring jul og fra SKAT i forbindelse med frigivelsen af årsopgørelsen, for disse perioder er også i de it-kriminelles kalender, advarer it-eksperten.