Feriekaos truer hver fjerde arbejdsplads

Det kan betale sig at holde styr på sin ferie

København, 20. juni 2016

Campingferie, storbyferie, charterferie eller bare dase under solen. Om kort tid siger 2,7 mio. danskere farvel og på gensyn til kollegerne for at nyde sommeren med familien. Det er dog langt fra alle arbejdspladser, der har lige godt styr på ferieregnskabet ifølge en ny undersøgelse fra Deloitte. Her siger mere end hver fjerde medarbejder, at ferien afholdes på baggrund af mundtlige aftaler eller simpel selvjustits. Rigtig dårlig ide, advarer lønekspert.

- Er der noget, folk virkelig værdsætter, så er det ferie. Derfor er det også i alles interesse, at man holder rigtig godt styr på den. Allerbedst er det, hvis registreringen sker i et system eller i det mindste bliver dokumenteret skriftligt. Så ved både medarbejder og arbejdsgiver, hvad der er rigtigt og forkert, siger leder af Deloitte Løn Service, Lizette Jørgensen, der varetager lønadministration for en lang række virksomheder.

I undersøgelsen siger 7 pct., at de nøjes med at lave en mundtlig aftale med deres leder, mens hele 19 pct. selv holder styr på, hvor meget ferie de har holdt.

- Selv om de fleste har en god hukommelse, kan man altså godt komme på glatis, når ferieåret skal gøres op. Du skal jo ikke bare holde styr på sommer-, efterårs-, jule- og vinterferie, men også på enkeltstående feriefridage, halve dage, lukkedage og løse helligdage. Det kan meget let gå hen at blive kompliceret, siger Lizette Jørgensen.

Samtidig løber mange ind i problemer, når der sker ændringer i deres ansættelse. Her er det ekstra vigtigt at være opmærksom på sin ferie.

- I alle de tilfælde, hvor du ikke længere er til rådighed for arbejdspladsen, skal feriesaldoen gøres op. Det gælder både, hvis du skifter job, tager orlov, går på barsel, bliver langtidssyg, går på nedsat tid eller ligefrem bliver fyret på gråt papir. I de tilfælde er det ekstremt vigtigt, at du kan dokumentere, hvor meget ferie du har holdt. Ellers kan du meget let ende med at blive snydt, siger Lizette Jørgensen.

Det er ikke dog kun medarbejderne, med også arbejdspladserne, der bør være interesse i at holde styr på ferien, mener Lizette Jørgensen:

- Ferieområdet er ekstremt kompleks og omgærdet af en masse regler. Som arbejdsplads skal man virkelig holde tungen lige i munden. Det gælder alt fra overførsel af ferie, erstatningsferie, restferie, feriepenge samt naturligvis alle de tilfælde, hvor medarbejdere enten stopper eller kommer til. Hver uge ser vi masser af fejl. Det koster både tid og penge at rette dem.

I det private erhvervsliv siger 20 pct., at det er op til dem selv at holde styr på, hvor meget ferie de har holdt. Det gælder kun for 9 pct. af medarbejderne i det offentlige.

Sådan registrerer danskerne ferie på deres arbejdsplads

47 pct. registrerer deres ferie i et system

19 pct. holder selv styr på det

17 pct. informerer deres leder eller lønbogholder på skrift

7 pct. laver en mundtlig aftale med deres leder

De resterende 11 pct. holder styr på ferien på andre måder. Tallene er baseret på i alt 565 interview med repræsentativt udvalgte danskere i job. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

lizjoergensen@deloitte.dk

Lizette Jørgensen

Lizette Jørgensen er leder af Deloittes Løn Service, der varetager lønadministration for små og store virksomheder.