Femern-tunnelen skal trække vækst og arbejdspladser til virksomheder på Sjælland, Lolland og Falster

14,5 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal medvirke til, at virksomhederne er konkurrencedygtige, og at arbejdsmarkedet er stærkt og leveringsdygtigt, når Femern-byggeprojektet ruller ind over Sjælland, Lolland og Falster.

Femern-forbindelsen skaber store muligheder for virksomheder og arbejdsmarkedet i bygge- og anlægsbranchen og servicesektoren på Sjælland, Lolland og Falster. Derfor har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse besluttet at give 14,5 mio. kr. til projektet ”Femern-forbindelsen som vækstdriver”. Bag projektet står CELF, Center for Erhvervsrettede Uddannelser Lolland-Falster.

Der skal skaffes kvalificeret arbejdskraft og uddannes medarbejdere til en lang række opgaver, og flere af regionens virksomheder skal styrkes på konkurrencekraften, så de kan blive stærke underleverandører til det 18 km lange tunnelbyggeri mellem Danmark og Tyskland.

Heino Knudsen, formand for regionsrådet i Region Sjælland, ser både en aktuel og en fremtidig løftestang i CELF-projektet.

”Femern-byggeriet er med en investering på 55 mia. danmarkshistoriens største anlægsbyggeri. Det skal udnyttes til at skabe udvikling og vækst i Region Sjælland og til at sikre et kompetenceløft hos rigtig mange danskere. Og når Femern-projektet engang er afsluttet, kommer der jo andre byggerier, hvor vores virksomheder skal være konkurrencedygtige og medarbejderne veluddannede,” siger Heino Knudsen.

Bestyrelsesformand for CELF Niels Henriksen glæder sig over, at CELF sammen med en række erhvervsskoler i Region Sjælland, Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier, Femern Belt Development og Jobcentrenes Rekrutteringsservice Sjælland nu skal samarbejde om at styrke regionale virksomheders vækstpotentialer og lærlinges muligheder for at blive faglærte.

”Den kommende Femern-anlægsinvestering vil styrke udviklingen både lokalt og regionalt. Det er derfor essentielt at styrke virksomhedernes mulighed for at byde på underleverancer, så flest mulige elever kan opnå en lærlingeplads og blive faglærte. Derfor er det rigtig godt, at Danmarks Erhvervsfremmestyrelse har valgt at støtte projekt ”Femern-forbindelsen som vækstdriver”,” siger bestyrelsesformanden, der også er afdelingsformand i 3F Guldborgsund.

I Vordingborg ser borgmester Mikael Smed frem til en saltvandsindsprøjtning i virksomhederne.

”Med tanke på de mange potentielle ordrer i forbindelse med de kommende års store anlægsprojekter på Sjælland, Lolland- og Falster er det uhyre vigtigt, at virksomhederne faktisk er i stand til at løfte opgaverne. De skal kunne byde ind på ordrerne, og det kræver god forberedelse,” siger Vordingborg-borgmesteren.

I Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse betegner bestyrelsesmedlem Gert Jørgensen, og også borgmester i Sorø Kommune, indsatsen som indbegrebet af det, bestyrelsen gerne vil fremme:

”Hele formålet er at understøtte de lokale virksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen, og dem er der mange af på Sjælland, Lolland og Falster. De skal stå klar, når Femern-efterspørgslen for alvor kommer, og det vil vi gerne hjælpe med.”

Fakta om indsatserne

I april 2019 etablerede Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse en strategisk pulje med 80 mio. kr. til erhvervsfremmeindsatser. I den første ansøgningsrunde afsatte bestyrelsen 33,4 mio. kr. til 8 projekter.

Til den anden ansøgningsrunde har bestyrelsen modtaget 31 ansøgninger og besluttede på sit møde den 14. november 2019 at støtte følgende ansøgere med op til 34,8 mio. kr.:

• Femern-forbindelsen som vækstdriver (CELF)
  • Bioteknologisk Spin-Outs – videreførsel af Biopro (Erhvervshus Sjælland)
  • Database for startups (TechBBQ)
  • Sammenhængende arbejdsmarked i Greater Copenhagen (Greater Copenhagen Committee)
  • Fælles vækst i nordjysk turisme – Markedskommunikation (Turismeudvikling i Hjørring)
  • Retail Tech – Udvikling af teknologi til fremtidens digitale vækstskabelse (Lyngby-Taarbæk Vidensby)
  • Projekt vidensamarbejde (AAU Match, Aalborg Universitet)
  • POWER2X virksomhedernes udvikling og vækst (GreenLab Skive A/S)

På Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses hjemmeside finder du beskrivelser af de støttede projekter

Du finder også beskrivelser af de projekter, der fik støtte ved den første ansøgningsrunde

Du kan også finde mere information om strategisk pulje.

Kontaktinfo

Hvis du vil vide mere om strategisk erhvervsfremmepulje, er du velkommen til at kontakte specialkonsulent Anna Gete Villefrance på 35 29 12 71 eller annvil@erst.dk eller fuldmægtig Jakob Leth på 35 29 12 09 eller jaklet@erst.dk.