Femårsdagen for skybruddet i 2011: Danskerne har glemt alt om at sikre deres bolig

Få boligejere tænker på at sikre deres hjem mod ekstremt vejr

København, 30. juni 2016

Det kom med 135 millimeter vand, forårsagede mere end 90.000 skader og kostede forsikringsselskaberne næsten 5 mia. kr. Skybruddet den 2. juli 2011 var et af de mest ødelæggende regnskyl i nyere dansk vejrhistorie. Alligevel har mindre end hver tiende boligejer sikret sit hjem mod store nedbørsmængder, og endnu færre har planer om at gøre det ifølge nye tal fra Deloitte. Men ”ude af øje, ude af sind” kan være en farlig strategi.

- Vejret har en enorm indvirkning på den måde, vi sikrer vores boliger. Hvad enten det gælder regnskyl, storme, fugtige vintre, sne eller frost, er man som boligejer nødt til at tage stilling til klimaforandringer og truslen fra det ekstreme vejr, siger partner i Deloitte Thomas Frommelt, der er ekspert i byggebranchen.

Mens kommunerne har haft klimasikring højt på dagsordenen – senest med opførelsen af en regnvandstunnel under København – ser det anderledes ud hos den almindelige dansker. Her siger hele 84 pct. af boligejerne, at de ikke har sikret deres hjem mod det ekstreme vejr og i øvrigt heller ikke har tænkt sig at gøre det.

- Tallene viser med al tydelighed, at klimasikring ikke er højt på boligejernes ønskeseddel. Det er selvfølgelig forståeligt, at man hellere vil have højglanskøkken end højvandslukke, men når man tænker på risikoen for skader og det potentielle omfang af ødelæggelserne, er det alligevel overraskende, at så få tænker på sikkerheden, siger Thomas Frommelt.

Ifølge Thomas Frommelt er der en lang række løsninger, der kan bidrage til at holde boligen fri for vand.

- Efterhånden har byggebranchen udviklet et solidt katalog over effektive løsninger, der kan bidrage til at holde huset tørt. Det gælder alt fra højvandslukke, pumpebrønde, dræn og faskiner til de mere grønne løsninger som regnbed og grønne tage. Hvilken løsning, der passer bedst, afhænger naturligvis af den konkrete bolig, men man bør altid tage eksperter med på råd.

Thomas Frommelt mener, at håndværkerne og deres kunder skal være bedre til sammen at spotte klimaudfordringerne og finde konkrete foranstaltninger, der kan løse dem.

- Ingen kender jo de danske hjem bedre end de håndværkere, der til daglig går og vedligeholder dem. Derfor bør man også være bedre til at tale sammen om helhedsløsninger for boligen. Det er den sikreste metode til at finde ud af, hvor svaghederne er og tage affære, inden skaden er sket, siger han.

Skybruddet i 2011 blev ledsaget af mere end 5.000 lynnedslag, der faldt på bare tre timer.

Har du tænkt på at investere højvandslukkere, pumpeanlæg på spildevandsinstallationer eller andre sikkerhedsinstallationer til dit hjem, der gør det lettere at stå imod ekstremt vejr som fx skybrud?

Jeg har allerede foretaget sådanne investeringer: 9,6 pct.

Jeg overvejer at foretage sådanne investeringer: 6,4 pct.

Jeg overvejer ikke at foretage sådanne investeringer: 84,0 pct.

Tallene er baseret på i alt 676 interview med repræsentativt udvalgte boligejere i Danmark. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Detaljer om skybruddet i 2011 findes her: https://da.wikipedia.org/wiki/Skybruddet_den_2._juli_2011

Thomas Frommelt
tfrommelt@deloitte.dk

Thomas Frommelt

Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i bygge- og anlægsbranchen.