Fem tandklinikker får strakspåbud

En ny aktindsigt i anmeldelser hos Arbejdstilsynet viser, at 5 ud af 12 kontrolbesøg på landets tandklinikker har resulteret i strakspåbud for ikke at følge myndighedernes retningslinjer for hygiejne og sikkerhed. Mindst én har også ført til anmeldelse til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Mundbind, der bliver brugt 10 dage i træk, selvom de skal smides ud mellem hver patient, engangskitler, der vaskes og bruges igen og kitler, der ikke bliver skiftet en hel dag. Fem strakspåbud fra Arbejdstilsynet dokumenterer stærkt kritisable forhold på tandklinikker.

- Vi har modtaget den ene alvorlige henvendelse efter den anden fra klinikassistenter, der er utrygge ved at gå på arbejde, og som ikke vil være forholdene på klinikken bekendt over for sig selv eller overfor alle os, der skal sidde i tandlægestolen, siger Anja C. Jensen, der er næstformand i HK Privat.

HK Privat har modtaget stribevis af mails, beskeder og opkald fra klinikassistenter og har indtil videre anmeldt 26 klinikker til Arbejdstilsynet.

- Når man læser aktindsigten og ser, hvor helt tydeligt flere af klinikkerne har ignoreret og tilsidesat selv helt almindelige hygiejneregler, så håber jeg, at det vil føre til selvransagelse hos de politikere, der satte Arbejdstilsynet på vågeblus midt under en sundhedskrise. Mængden af strakspåbud viser i hvert fald et tydeligt behov for et fungerende tilsyn, siger Anja C. Jensen og tilføjer:

- Men jeg håber da også, at det vil føre til noget selvransagelse hos klinikejerne. Jeg er ikke i tvivl om, at flertallet af tandklinikkerne følger reglerne til UG, men man har efter min mening brugt for meget tid på kategorisk at afvise, at der overhovedet sker brud på reglerne fremfor at tage ansvar og få ryddet op i egne rækker.

Så sent som i går har formand for klinikejerne i Tandlægeforeningen Torben Schønwaldt i en pressemeddelelse fastholdt, at Tandlægeforeningen intet kendskab har til klinikker, der bevidst omgår reglerne, og at anmeldelserne bygger på ’løse beskyldninger og udokumenterede påstande’. Det på trods af, at både medier og Arbejdstilsynet har dokumenteret eksempler på brud på reglerne.

Ifølge HK’s aktindsigt, så har Arbejdstilsynet indtil videre udført 12 kontrolbesøg, der har resulteret i 5 strakspåbud, 1 overvejet påbud/påtale. 4 klinikker har kun modtaget telefon-opkald på baggrund af anmeldelser. Mindst en klinik er indtil videre anmeldt til Styrelsen for Patientsikkerhed.