Fem sydjyske kommuner er blandt de mest erhvervsvenlige

Samlet set er det gået lidt tilbage for kommunerne i Syd- og Sønderjylland, men de ligger alligevel godt placeret på ranglisten i Dansk Byggeris årlige undersøgelse af de danske kommuners erhvervsvenlighed 2018. Hele fem sydjyske kommuner er blandt landets 20 mest erhvervsvenlige kommuner.

Med placeringer fra nummer tre til nummer 20 for de fem bedste sydjyske kommuner og ni ud af 12 sydjyske kommuner er i den bedste halvdel, har Sydjyllands virksomheder generelt gode vilkår.

- Der er nogle mindre udsving på listen, men jeg kan med glæde konstatere, at kommunerne i Sydjylland prioriter at skabe gode rammer for virksomhederne, og at de yder en god service, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

-  Det glæder mig, for der er ingen tvivl om, at kommuner og virksomheder har en fælles interesse i, at de lokale virksomheder er konkurrencedygtige. Det er forudsætningen for vækst og arbejdspladser, som er grundlaget for, at kommunerne får råd til bedre skoler, plejecentre, veje og anden velfærd, der kommer alle borgere til gode.

Billund stadig i top
Selv om Billund i år er gået fra en førsteplads til en tredjeplads, så er kommunen stadig meget erhvervsvenlig på stort set alle områder. I undersøgelsen bliver kommunerne bedømt inden for syv overordnede temaer. Billund er Danmarks mest attraktive, når det gælder skatter og afgifter.

- Det er vigtigt for virksomhederne, at de ikke bliver urimeligt beskattet. Konkurrencedygtige skatter og afgifter er med til at holde omkostningerne nede hos virksomhederne, og det er også med til at gøre kommunen attraktiv og trække nye virksomheder og arbejdspladser til en kommune, siger Michael Mathiesen.

Haderslev er nummer seks af alle landets kommuner til at behandle byggesager. Billund er nummer fem, når der gælder udbudspolitik. Og Varde er nummer fire inden for arbejdsmarked og uddannelse.

- Det er også positivt, at Dansk Byggeri Sydjylland har partnerskabsaftale med ni af kommunerne. Det betyder, at vi har et godt samarbejde om at sikre den fremtidige arbejdskraft, siger Michael Mathiesen.

Sådan er Sydjylland placeret på ranglisten

Kommuner

Ændring

Sydjylland

Billund

Aabenraa

Tønder

Vejen

Vejle

Varde

Haderslev

Kolding

Esbjerg

Sønderborg

Fredericia

Fanø

Fakta om kommuneanalysen
Dansk Byggeri har i syv år taget temperaturen på de danske kommuners erhvervsforhold og udarbejdet en rangliste over erhvervsvenlighed.

Analysen er baseret på 30 forskellige parametre fordelt på syv overordnede temaer, der alle viser, hvor erhvervsvenlige, de enkelte kommuner er. Temaerne er: byggesagsbehandling, skatter og afgifter, udlicitering af driftsopgaver, erhvervsaffald, udbudspolitik, arbejdsmarked og uddannelse samt kommunale kendetegn som for eksempel kommunale investeringer og antallet af byggetilladelser.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60, mm@mmsvarde.dk
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sydjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09, phw@danskbyggeri.dk
Kommunikationskonsulent i Dansk Byggeri Karin Skolnik, telefon 23 25 84 69, kas@danskbyggeri.dk