Fem MiR500-robotter forbedrer logistikken på Novos fabrik i Kina og frigør 35 arbejdstimer om ugen

Hidtil har den interne transport af materialer været arbejdsintensiv proces på Novos fabrik i Kina. Nu har danske transportrobotter frigjort 35 timer til mere værdiskabende arbejdsopgaver.

Med hovedkontor i Danmark er Novo Nordisk en global medicinalproducent med speciale i medicin mod diabetes og en række andre kroniske sygdomme som f.eks. fedme.

Virksomheden fik adgang til det kinesiske marked i 1994. Siden 1996 har Novo haft en fabrik til produktion af insulin i Tianjin. Den 40.000 kvadratmeter store fabrik blev udvidet i 2006 for at imødegå stigende efterspørgsel på såvel hjemmemarkedet som til eksport.

For at fastholde sin konkurrenceevne har Novo Nordisk løbende optimeret sin fabrik i Tianjin.

”Vores fabrik er en førsteklasses produktionsenhed, som allerede har en høj automationsgrad. Alligevel stod det klart for os, at det interne logistiksystem kunne optimeres ved hjælp af mere automatisering”, siger Zhao Xin, lagerchef på Novos kinesiske frabrik.

Hidtil har den interne transport af materialer været arbejdsintensiv proces på Novos fabrik i Kina. Medarbejderne har brugt gaffeltrucks til at transportere materialer fra et stort depot til lageret. På en typisk arbejdsdag tog det mere end fem timer at transportere materialer med gaffeltrucks – endda mere end otte timer, når produktionen var højintensiv.

Zhao Xin forklarer, at ruten mellem depotet og lageret er 100 meter lang med fire sving. Ruten går gennem tætpakkede områder i fabrikken.

Sikker og fleksibel transport uden ændringer af fabriksgulvets layout

Efter at have undersøgt forskellige muligheder valgte Novo fem MiR500 autonome robotter med en nyttelast på 500 kg og en maksimumfart af 2 meter i sekundet.

Flåden af MiR500-robotter var sikker, fleksibel og nem at indsætte til opgaverne uden at ændre layoutet på fabriksgulvet. Novo har helt problemfrit kunne erstatte gaffeltrucks til transport af materialer.

Udstyret med avanceret laserscanning-teknologi, 3D-kamera, indbyggede sensorer og avanceret software kan robotterne analysere det miljø, de bevæger sig i gemme de lange gange mellem de to områder. Det gør dem i stand til at undgå forhindringer og navigere sikkert, når de henter materialer fra depotets hylder.

”Til daglig samarbejder MiR-robotterne med vores medarbejdere og vores gaffeltrucks tæt på hinanden i lageret. Er der medarbejdere eller forhindringer på vejen, sænker de mobile robotter farten eller stopper helt. Derefter finder de en alternativ rute til at nå deres mål”, siger Gao Yue, lagermedarbejder i Novos kinesiske fabrik.

35 pr. uge arbejdstimer sparet

Han tilføjer, at MiR500-robotterne har sparet 35 arbejdstimer pr. uge.  Den tid kan blive brugt af lagerarbejderne til andre opgaver af højere værdi for virksomheden.

”De her robotter opfylder vores transportbehov og er blevet godt modtaget af lagerarbejderne”, forklarer han.

Ifølge Gao er det ikke svært at styre de fem MiR-robotter.  MiR-flådens software er let at programmere og sætte op efter de krav Novo har.

Flådestyring er let at bruge

Lageret er et dynamisk miljø, hvor forhindringer som medarbejdere, paller og andre robotter kan komme i vejen og skabe trængsel. Flådestyringsløsningen MiR Fleet kan dirigere robotterne og sørge for, at de navigerer sikkert. MiR Fleet gør det også muligt at overvågne de daglige opgaver og give robotter instruktioner, når de f.eks. skal oplades.

Undersøger flere muligheder for at bruge robotter

NiRight, en certificeret MiR partner, har assisteret med den nødvendige support til at implementere MiR -robotterne på Novos kinesiske fabrik.

”Implementeringen af MiR-robotterne har været en succes. Med de erfaringer, der er gjort i processen, er der god basis for at overveje yderligere brug af mobile robotter til andre transportopgaver mellem lager og produktion,” siger Gao Wenjie, projektleder hos NiRight.

I takt med at fabrikken modtager flere råmaterialer og producerer stadig mere, undersøger den mulighederne for yderligere brug af MiR500 robotter.

”Jeg er sikker på at vores fremtidige samarbejde med MiR vil blive endnu stærkere”, siger Zhao Xin, lageransvarlig på Novos kinesiske fabrik.

Se video om de danske robotter på Novos fabrik i Kina
Videokanal

Ruten mellem depotet og lageret er 100 meter lang med fire sving. Ruten går gennem tætpakkede områder i Novos fabrik i Tianjin.
Ifølge lagermedarbejder Gao Yue er det ikke svært at styre de fem MiR-robotter.  MiR-flådens software er let at programmere og sætte op efter de krav Novo har.
Ifølge lagermedarbejder Gao Yue er det ikke svært at styre de fem MiR-robotter. MiR-flådens software er let at programmere og sætte op efter de krav Novo har. ”Normalt bruger vi vores tablets til at give robotter opgaver. Det er let for os at styre de fem robotter med MiRs flådestyringssoftware.”
Til daglig samarbejder MiR-robotterne med Novos medarbejdere og gaffeltrucks tæt på hinanden i lageret. Er der medarbejdere eller forhindringer på vejen, sænker de mobile robotter farten eller stopper helt.

MiRs mobile robot fjerner alt papemballage hos FM Logistic14.12.2020 05:00:00 CETPressemeddelelse

MiR vinder Fremstillingsprisen og vokser 7. hurtigst i Danmark11.12.2020 13:15:17 CETPressemeddelelse

MiR-robotter øger produktionskapaciteten i spansk bilindustri26.11.2020 15:32:06 CETNyhed

Whirlpool erstatter gaffeltrucks med danske robotter16.6.2020 05:30:00 CESTAktuelt

Transport af låger til tørretumblere foregår nu hurtigere, sikrere og mere rentabelt på Whirlpools fabrik i Polen. Før kørte en bemandet gaffeltruck mellem to afdelinger med komponenterne. Nu samarbejder tre autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots om at køre i rutefart til montageafdelingen, så lågerne altid er fremme i tide. Erfaringerne Marimed automatisering af den interne transport har vist sig at være så gode, at verdens største producent af hvidevarer nu udbreder den til flere af sine fabrikker i Europa.