Fem minutter i åbningstid for nyt Radisson Red hotel i Aarhus

Kom med en tur rundt på det spritnye Radisson Red hotel, som snart slår dørene op for de første gæster i Aarhus.

Der er kort tid til, at de første gæster flytter ind på det helt nye hotel Radisson Red i hjertet af Aarhus. Dagen for overdragelsen af det færdige hotel nærmer sig, og bygherrerådgiver fra NIRAS Daniel Vestergaard har lige taget en runde på det næsten færdige hotel for at få styr på fejl og mangler sammen med bygherren.

Der arbejdes på højtryk for, at alt skal blive klart til åbningen, hvor det spritnye hotel tager imod gæster for første gang. Daniel Vestergaard står i det, der snart skal fungere som hotellets restaurant. Rundt omkring ham bugter de store, røde lædersofaer sig og inddeler lokalet i mindre, små intime rum. Lokalet lyses op af gyldne lamper, og rummet smelter sammen med det store atrium i en stor oval specialdesignet bar.

I alle hjørner er håndværkerne i gang med de sidste finesser. Rengøringspersonalet rykker ind i færdige rum og fjerner ethvert spor af byggestøv. Vi er heldigvis godt med, fortæller Daniel, men han lægger heller ikke skjul på, at der er en del ting, der skal falde på plads inden for kort tid. Daniel har været bygherrerådgiver på projektet siden september 2018 og glæder sig meget til, at hotellet snart kan åbne.

Ikke bare en tom skal

”Det har været et super spændende projekt, som også har været lidt anderledes, end når vi normalt er bygherrerådgiver,” forklarer Daniel. ”Normalt afleverer vi en bygning, som en tom skal hvor alt fungerer, men her afleverer vi et færdigt hotel, hvor vi også har stået for indretning af alt inventar,” uddyber Daniel. ”Vi skulle følge arkitekternes designoplæg og finde interiør, der passede både på pris og stil.”

Pludselig vælter der høj popmusik ud af restaurantens højtalere. Der bliver skruet ned, og musikken toner igen frem. Denne gang fra en anden vinkel og så igen fra et helt andet rum. Daniel forklarer, at de er ved at teste, at alt IT og AV fungerer. Underleverandøren af AV stikker hovedet ind og konstaterer glad, at nu virker alt, som det skal – og endda en hel time inden endelig deadline. Daniel kan sætte endnu et kryds på sin liste over ting, der nu er styr på.

For Daniel har dette projekt været et af højdepunkterne i hans karriere som bygherrerådgiver. Det at stå med ansvaret for et så stort og spændende projekt midt i Aarhus har gjort det ekstra interessant. Det har også været et projekt, hvor Daniel har skulle trække på mange af NIRAS’ specielle rådgiverkompetencer. Især har indeklima og ventilation været en vigtig faktor, fordi hoteloperatøren stiller store krav til kundernes komfort.

Da hotellet er en ombygningssag, har det krævet specielle løsninger for at skabe den ønskede ventilation i allerede eksisterende bygning. Yderligere har der været behov for sparring med konstruktion, VVS og EL samt ikke mindst commissioning, da hoteloperatøren også stiller store krav til dokumentation og driftsplaner.

Har arbejdet oppefra og ned

Daniel bevæger sig rundt på hotellets fem etager, hvoraf de fireøverste er helt færdige. Man har bevidst arbejdet på at få etagerne lavet færdige oppefra og ned. På den måde kan man ”i princippet” sikre at de efterfølgende leverancer af fx inventar, IT og AV kan arbejde uhindret af håndværkere, og lette en delvis overdragelse til operatøren. Alt er i stilfulde grå, sorte og røde nuancer suppleret med træ og grønne planter. Der er sat sedler på nogle af værelserne, der fortæller, at her er der rengjort og indrettet efter den inventarliste, der er lavet for hvert værelse.

På første etage besøger Daniel et af de næsten færdige værelser. Stilen fra resten af hotellet går selvfølgelig igen her – med gråt, sort og rødt som primære farver. Manglende sengetøj og et Kunstfærdigt oksehoved af træstykker på gulvet i hjørnet bevidner, at værelset lige mangler de sidste 1-2% for at være færdigt. Følelsen af at være Down Town Aarhus forstærkes af de store vinduer med udsigt ud mod Rådhusparken, AROS og Frederiks Allé.

Nu glæder Daniel sig til at sætte et punktum for det arbejde, han har stået for de sidste par år. De nødvendige ibrugtagelsestilladelser og godkendelser er næsten kommet i hus, og hotellet overleveres snart til bygherren og hoteloperatøren. Daniel tager en tur ned ad rulletrappen, der er badet i et knaldrødt lys og ender i hotellets foyer. Væggene er beklædt med sort-hvide urban fotos, og duften af nyt interiør hænger stadig svagt i luften. Samme indtryk vil de kommende gæster møde om kort tid, når de træder ind på hotellet for allerførste gang, hvor de sidste synlige beviser på håndværkere er væk.

Daniel Vestergaard
Projektleder, NIRAS