Fem kandidater til årets Brolæggerpris

Brolæggerlauget i Dansk Byggeri har været Danmark rundt og fundet kandidaterne til årets brolæggerpris. Alle har udført brolæggerarbejde, der både er nytænkende og i høj kvalitet.

Når Brolæggerprisen bliver uddelt for 33. gang den 25. oktober, er det fem meget forskellige projekter, der kæmper om æren. En gågade i Esbjerg, der ligner havbunden efter tidevande. Et torv, hvor chaussésten og klinker fortæller om Grenås industrielle storhedstid. En bugtet promenade til borgerne i Vallensbæk. Klimasikring i Ringsted, hvor genbrugte granitsten er blevet til små bassiner og kanaler, der forhindrer oversvømmelser. Og et nyt torv i Tingberg, der både er et smukt og præcist brolæggerarbejde med skarpkantede brosten, chaussésten og vådstøbte betonfliser.

- Brolæggerprisen er en anerkendelse til brolæggerarbejde i rigtig høj kvalitet, der samtidig skaber smukke og gennemtænkte byområder med plads til liv, siger sektionskonsulent for Brolæggerlauget i Dansk Byggeri Mikael Mortensen.

Om Brolæggerprisen
Brolæggerprisen uddeles til en bygherrer, rådgiver eller arkitekt, der med et eller flere projekter har vist nytænkning og iderigdom i forbindelse med belægningsarbejdet. Komiteen lægger vægt på kreativitet, valg af materiale og den håndværksmæssige kvalitet, og derudover skal bygherren have udført et kvalificeret tilsyn.

I år er Esbjerg, Norddjurs, Vallensbæk og Ringsted kommuner kandidater til prisen, mens landskabsarkitekterne fra Kragh & Berglund er indstillet forbelægningen omkring det nye Kulturhus i Tingberg.

Med prisen følger 25.000 kroner, der skal bruges til udvikling i brolæggerfaget.

Sektionskonsulent i Dansk Byggeri Mikael Mortensen, 72 16 01 92, mmo@danskbyggeri.dk
Journalistpraktikant Caroline Schrøder, 29 74 94 44, csc@danskbyggeri.dk

Billeder

Scheller, Hougaard & Petersen har skåret 1.400 meter granitfliser til promenaden i Vallensbæk.
Download
C.C. Brun Entreprise har udført smuk engelsk brolægning ved det nye bibliotek og kulturhus i Tingbjerg.
Download
På Kongensgade i Esbjerg er Arkil-Stürup godt i gang med at lægge ny belægning i jetbrændt granit.
Download
DanJord har lagt chaussésten og klinker på det nye torv i Grenå. Mønsteret er inspireret af byens gamle dampvæveri.
Download
Zacho-Lind har på en gang klimasikret og forskønnet Torvet i Ringsted.
Download

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.