Fem forfattere shortlistet til Bogforums Debutantpris

Til trods for at Bogforum ikke kan afvikles på normal vis i år, fastholdes uddeling af Årets Debutantpris - et vigtigt indslag, og med stor betydning, som samler branchen. Der er nu sat navn på de fem debutanter.

På baggrund af mere end 40 indstillede værker, har juryen udpeget fem forfatterdebutanter, der alle kæmper om den prestigefyldte pris og de kr. 50.000,- som følger med ud over æren og anerkendelsen.

De fem shortlistede forfatterdebutanter er:

• Annette Bjergfeldt, for romanen ”Højsangen fra Palermovej” (Modtryk).
  • Sofie Malmborg for den historiske roman ”Bargums synder” (Politikens Forlag)
  • Gry Stokkendahl Dalgas for tekstsamlingen ”Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej” (OVBIDAT)
  • Bjørn Poulsen for erindringsromanen ”Opkald fra Mælkevejen” (Lindhardt & Ringhof)
  • Jeanne Goldschmidt for romanen ”Faster Hildas Testamente” (Grønningen 1)

Prisen uddeles normalt i forbindelse med Bogforums åbning, men coronarestriktionerne har medført, at Bogforum desværre har måtte aflyse årets store bogfest.

Andreas Norkild Poulsen, Udstillingsleder Bogforum: ”Omstændighederne gør jo desværre at vi ikke kan afholde Bogforum i år. Debuttantprisen er imidlertid så vigtig en begivenhed, for hele branchen og ikke mindst for de danske forfatterdebutanter, at den ikke ”kan sidde over”. Bogforum har derfor valgt at fastholde prisen og uddelingen trods aflysning af selve messen.”

Gro Frank Rasmussen, Litteraturkonsulent og juryformand supplerer: ”Det er et stærkt felt, vi ser i år. Ud af de 46 titler, som de danske forlag har indstillet til prisen, har vi i juryen valgt at shortliste fem titler. Det er bøger, der kredser om virkelyst, om kunst, om slægtslinjer, om forandringer, som præger en tid og som præger mennesker. De er kort sagt på hver deres måde gjort af det stof, som, når det bliver syet rigtigt sammen, bliver til god litteratur.”

”Dette års uddeling bliver i samarbejde med Danmarks Radio, under den fælles bogfestival søndag 8. november, det er en rigtig god løsning og vi glæder os meget” afslutter Andreas Norkild Poulsen.

Vinderen af Bogforums Debuttantpris 2020 offentliggøres live på DR2, hvor også overrækkelsen af prisen finder sted og kan følges.

Udstillingsleder Andreas Nordkild Poulsen, anpo@bchg.dk, tlf. 50 60 44 88.
Litteraturkonsulent og juryformand Gro Frank Rasmussen, gfr65@helsbib.dk, tlf. 25 61 63 55.

Om Bogforum

Bogforum er Danmarks største litterære event og afholdt hvert år siden 1992. Flyttede i 2012 fra Forum på Frederiksberg til Bella Center Copenhagen på Amager.

Sidste år besøgte 38.326 gæster Bogforum hvilket et det højeste besøgstal i Bogforums 28 års historie. I 2019 deltog mere end 220 udstillere. Størstedelen af Bogforums udstillere er forlag.

Nu navngives ny arena i København med plads til 7.000 siddende gæster17.6.2021 08:26:30 CEST | Pressemeddelelse

Bella Arena er navnet på Københavns nye Arena, der er bygget i forlængelse af Bella Center. Med plads til 7.000 siddende gæster i den nye Arena er København i stand til at være vært ved endnu større internationale events i fremtiden. Et stærkt fokus på bæredygtighed i hele byggeprocessen og et innovativt samarbejdede med Carlsberg giver Bella Arena en guldcertificering indenfor bæredygtigt byggeri.

BC Hospitality Group fremlægger 2020-regnskab præget af corona og vedtager kapitaltilførsel fra ny ejerkreds15.6.2021 13:46:15 CEST | Pressemeddelelse

BC Hospitality Group fremlagde i dag i forbindelse med generalforsamlingen årsregnskabet for 2020, som vidner om et hårdt år præget af corona med nedlukning, aflysninger af store events og markante fald i overnatninger. Samtidig vedtog et flertal af aktionærerne i BC Hospitality Group en rettet emission til en ny dansk ejerkreds af erfarne erhvervsfolk. Dermed får en af Danmarks største koncerner inden for hospitality og konferencer tilført et trecifret millionbeløb i kapital og står nu solidt rustet til fremtiden.

Dansk investorgruppe klar til at sikre fortsat udvikling af BC Hospitality Group.1.6.2021 08:28:17 CEST | Pressemeddelelse

Et dansk konsortium med erfarne erhvervsfolk i spidsen har tilbudt at fortsætte udviklingen af BC Hospitality Group (BCHG). Koncernen skal tilføres ny likviditet, der giver BCHG mulighed for at komme godt ud af coronakrisen og agere på nye vækstmuligheder. Godkendes grundlaget for planerne på generalforsamlingen den 15. juni, vil der fortsat være fast grund under koncernen, der driver Bella Center og de tre internationale hoteller Copenhagen Marriott, AC Bella Sky og Crowne Plaza Copenhagen Towers, samt en række store events som Bogforum, Lego World og modemessen CIFF.