Fejrer 10 år med varmepumperne

Markedet for varmepumper er steget de seneste år. Det mærker energiselskabet OK, som gennem 10 år har været med til at udvikle markedet, tydeligt. OK er i dag en af de største udbydere af varmepumper i Danmark
OK kan i år fejre 10 år på varmepumpemarkedet. Foto Steen Knarberg

Energiselskabet OK kan i år fejre 10-års jubilæum med varmepumper. Virksomheden begyndte med salg til private, men i dag omfatter området også erhverv. Forretningsområdet er et godt eksempel på, hvordan OK i mere end 100 år har forstået at tilpasse sine produkter efter kundernes behov.

”Vi kunne se, at opvarmningsformerne begyndte at trække i en mere miljøvenlig retning, og vi havde en formodning om, at varmepumper kunne blive en god erstatning for olie- eller gasfyr. Det blev interessant for en stor del af vores kundegruppe – dem der bor i områder uden kollektiv forsyning,” siger Klaus Kjær, markedschef for energiteknik i OK.

I 2009 monterede OK sin første varmepumpe, som var en jordvarmeløsning, og OK havde de følgende år fokus på boligmarkedet. Virksomheden fik målrettet salget af luft-vand varmepumper, og udviklingen på netop den type varmepumper har siden været den mest markante i forretningen.

”Fremgangen, vi har oplevet på luft-vand varmepumper, skyldes dels, at installationen er nemmere end jordvarme, dels at det er en mere overskuelig økonomisk løsning. Efterhånden er effektiviteten tæt på at være den samme som på jordvarmeanlæg,” siger Klaus Kjær.

Tilgængeligt for flere

Der er flere årsager til, at OK har oplevet en god vækst på salget af varmepumper til private.

”Fra vi åbnede markedsområdet, har vi vægtet at have en høj kvalitet i varmepumper og allieret os med leverandører, der lever op til dette,” siger Klaus Kjær og peger også på udviklingen af finansieringsløsningerne.

I dag kan kunderne betale kontant, optage lån, lease eller betale for deres forbrug af varme gennem OK Nærvarme. Sidstnævnte blev til med politisk opbakning fra daværende energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt og støtte fra Energistyrelsen.

”OK Nærvarme fik hurtigt medvind. Det er en løsning, hvor man ikke betaler for selve varmepumpen og driften, men i stedet et månedligt acontobeløb, som dækker abonnement og forbrug af kWh,” forklarer Klaus Kjær og fortsætter:

”Det har været med til at gøre varmepumpen som opvarmningsform tilgængelig for flere og åbnet markedet yderligere for os. Mange har måske overvejet at skifte til en varmepumpe, men har været lidt betænkelige ved det tekniske. Når de vælger en all-inclusive løsning, som OK Nærvarme er, kan de feje den bekymring af vejen, fordi konceptet indbefatter, at OK har ansvaret for alt det tekniske, inklusiv drift, og det tror jeg, tiltaler mange.”

Varmepumper - også til erhverv

I 2014 gik OK ind på markedet for varmepumper til erhverv. Både med standardiserede løsninger og løsninger, der kræver større teknisk udvikling og er mere specifikke.

Til at begynde med havde OK især fokus på detailmarkedet, hvor dagligvarebutikker kunne opnå god komfortvarme med en varmepumpe samtidig med en behagelig afkøling.

Senest har OK lavet en aftale med Coop, så de butikker, der har oliefyr, har mulighed for at skifte til en varmepumpe. I øjeblikket er OK i gang med at screene de butikker, som overvejer en varmepumpe, og de første installationer er foretaget. Efter installationen har OK ansvaret for drift og service.

Det danske energiselskab har også lavet løsninger til bestemte behov.

”Vi har leveret skræddersyede løsninger til fjernvarmeselskaber, som har haft behov for at levere midlertidig varme til en bestemt bygning eller ejendom, hvor man ikke kender det fulde forsyningsomfang og derfor venter med at føre fjernvarmerør dertil,” siger Klaus Kjær.

Med støtte fra Energistyrelsen har OK også fået mulighed for at udvikle konceptet OK Nærvarme til erhverv, og i august blev de første varmepumper sat op i det regi.

Fremtiden er lovende

OK har styrket sit setup, blandt andet med købet af Lygas A/S, som udfører serviceopgaver på fyr og varmepumper.

”Opkøbet er et led i at sikre den service, som vi i OK sætter højt i forhold til vores kunder. På den måde er vi gearet til fremtiden,” siger Klaus Kjær.

Fokus er også på de varmepumpeløsninger, som man fremover kan tilbyde.

”Vi ser en stor udvikling inden for varmepumperne, og for os er det vigtigt, at vi hele tiden er opdaterede og har nogle af de bedste varmepumper på markedet. Vi ser især, at fronten omkring kølemidler rykker sig til de mere naturlige kølemidler. En udvikling vi følger nøje,” siger Klaus Kjær og understreger, at udviklingen i forhold til varmepumpernes rolle på det fleksible elnet også er interessant at følge.

OK kan i år fejre 10 år på varmepumpemarkedet. Foto Steen Knarberg
Installation af varmepumpe. Foto Ole Hartmann Schmidt
Varmpumper kan i dag sagtens varme ældre huse op. Foto Ingrid Riis
Varmepumpeløsning i det nye område i Vinge. Foto Steen Knarberg
Varmepumpeløsning i Vinge. Foto Steen Knarberg
Markedschef Klaus Kjær

• OK omfatter mere end 670 tankstationer, 172 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, fyringsolie, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • OK har tre biogasstationer og fire brinttankstationer