FDB Møbler bliver selvstændigt selskab

Coop gør klar til at mangedoble eksport af klassisk dansk design

Coop skiller nu FDB Møbler ud som et selvstændigt aktieselskab. Formålet er bl.a. at styrke virksomhedens position i udlandet.

Efter flere års voldsom ekspansion med salg af klassiske og bæredygtige møbler og boligudstyr i Danmark, gør FDB Møbler klar til en ny epoke.  Som selvstændigt aktieselskab skal virksomheden mangedoble sin eksport.

”Strategien er, at de kommende års vækst skal komme i udlandet. Målet er at ca. halvdelen af vores omsætning skal komme fra eksport om fem år. I dag er den andel under 10 procent. Med FDB Møbler i et selskab reducerer vi kompleksiteten og kan bedre tilpasse os de internationale kunders behov” siger adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler A/S.

Siden FDB Møbler vendte tilbage i 2013, er mærket vokset voldsomt. FDB Møbler bliver solgt online på Coop.dk Shopping, hos Danmarks førende design- og bolighuse samt gennem 9 selvstændige butikker i Lyngby, Roskilde, Aarhus, Odense, Aalborg, Gilleleje, Strib på Fyn – og to i centrum i København: Trommesalen og St. Kongensgade

”Vi ønsker at være Danmarks mest ansvarlige møbelmærke. Så selv om vi bliver mere løsrevet fra Coop formelt, så bærer vi værdierne videre.

I en tid hvor forbrugerne vender sig mod køb-og-smid-væk-kulturen, mærker vi en stærkt stigende interesse for det, vi står for: Klassisk design og bæredygtighed. Det gælder også i stigende grad i udlandet, hvor vi nu er på de to største webshops i Tyskland og til næste år deltager på Europas største møbel- og designmesse, IMM i Köln, for første gang,” siger Ole Kiel.

FDB Møbler skiller sig ud på markedet på tre områder

De ikoniske design-klassikere fra bl.a. Børge Mogensen, Jørgen Bækmark og Mogens Koch.

Nye designs i tidens trend inden for både møbler og boligtilhør, skabt af nogle af nutidens bedste danske designere og arkitekter

Krav til bæredygtig produktion, dokumenteret af officielle certificeringsordninger, primært FSC og SvanenSom bestyrelsesformand for FDB Møbler A/S er koncerndirektør i Coop, Jan Madsen, udpeget.

Yderligere information: Adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler A/S, 5159 2942 Ole.kiel@fdbmobler.dk

Coop skærper krav til bæredygtig soja6.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt. Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem. Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter. ”Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja. Krave

Folkeaktier skal skabe mere økologisk landbrug5.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse