Fazer on suomalaisten naisten suosikkibrändi

Fazer on rankingin kärjessä kun naiset arvioivat parhaita brändejä Suomessa yleisvaikutelman suhteen. Aiempi suomalainen suosikkibrändi Nokia on viime vuoden suurin parantaja brändin yleisvaikutelmassa naisten keskuudessa.

YouGov on julkaissut listauksen brändeistä, joihin suomalaiset naiset suhtautuvat myönteisimmin. Naisilta kysyttiin, mistä brändeistä heillä on positiivinen yleisvaikutelma.

Naisten mielikuvat brändeistä 2017

YouGovin analyysi paljastaa, että suomalaiset naiset ajattelevat myönteisimmin Fazerista. Elintarvikealan suuryritys Fazer saa arvosanakseen 76,9 ennen Fiskarsia, jonka arvosana on 72,4. Kolmanneksi naisten mielikuvissa sijoittuu Iittala arvosanalla 72,1.

Kaiken kaikkiaan naisten rankingissa korostuu kaksi kategoriaa: klassiset suomalaiset brändit ja kotiin liittyvät tuotteet.

Nousijat 2017

Nokian puhelimet ovat tehneet comebackin vuonna 2017 ja suomalaiset naiset palkitsevat sen entistä paremmilla arvioilla. Nokia on suurimpien kasvajien listan kärjessä saatuaan 9,9 pisteen kasvun yleisvaikutelma -mittarissa.

Nokian Renkaat on toipunut hyvin kahden vuoden takaisesta rengasjupakasta. Nokian Renkaiden tulos on kasvanut peräti 9,6 pistettä ja se onkin toiseksi suurin kasvaja.

Microsoft on Nokian Renkaiden tavoin parantanut yleisvaikutelmassa 9,6 pistettä.

Katso lisää tästä

YouGov BrandIndex

YouGov BrandIndex mittaa päivittäin brändien ympärillä tapahtuvaa pöhinää (Buzz) yli 200 brändin osalta Suomessa. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla.

Yleisvaikutelma-arvio lasketaan kysymällä vastaajilta, mistä seuraavista brändeistä heillä on myönteinen vaikutelma ja mistä kielteinen vaikutelma. Pistemäärä on positiivisten ja negatiivisten arvioiden erotus ja se voi vaihdella -100:n ja +100:n välillä. Tutkimus on tehty 1.3.2017 - 28.2.2018 välisenä aikana.

Suurimmat kasvajat taulukko listaa brändit, joiden yleismielikuvan arvosana naisten keskuudessa on noussut eniten 1.3.2017 – 28.2.2018 välisenä aikana verrattuna vastaavaan ajanjaksoon 2016-2017.