Favrskov med i Landdistrikternes Fællesråd

Den østjyske kommune Favrskov har nu meldt sig ind i Landdistrikternes Fællesråd, som dermed repræsenterer 52 danske kommuner.

Favrskov har et aktivt landsbyråd, der har besluttet at melde kommunen ind i Landdistrikternes Fællesråd.

I starten af det nye år har også Favrskov Kommune meldt sig ind i rækken af kommunale medlemmer i Landdistrikternes Fællesråd. Det vækker begejstring hos formand Steffen Damsgaard:

- Jeg vil gerne byde Favrskov Kommune velkommen i Landdistrikternes Fællesråd og glæder mig til samarbejdet. Siden nytår har vi fået tre nye medlemskommuner, og dermed repræsenterer vi over halvdelen af landets kommuner. Takket være vores medlemmer har vi nu en stemme, som har afgørende betydning, siger formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.

Det var Landsbyrådet i Favrskov Kommune, som opfordrede kommunen til at melde sig ind i Landdistrikternes Fællesråd. Og Hanne Smedegaard, formand for Landsbyrådet i Favrskov Kommune, kalder det en god nyhed for kommunens mange landsbyer, at medlemskabet af Landdistrikternes Fællesråd nu er i hus:

- Organisationen har efterhånden et godt fodfæste i forhold til det politiske system og forskellige beslutningstagere, så det er oplagt, at vi også er med i fællesskabet. Jo flere vi er, desto stærkere står vi, siger hun og tilføjer:

- Jeg ser frem til samarbejdet, som vi blandt andet tog hul på allerede i efteråret 2017 med et konkret indslag til Oplev Landsbyen i Grundfør. Og jeg håber også, at vi med medlemskabet kan gøre brug af og bidrage til bedre videndeling på området på tværs af kommunerne.

Også Favrskovs borgmester tror på, at både kommunen og Landdistrikternes Fællesråd får gavn af medlemskabet .

- Fællesrådet vil selvfølgelig gerne repræsentere så mange parter og kommuner som muligt, for så taler de med større vægt, og i sidste ende er det også til fordel for os som medlem. Samtidig tror jeg på, at vi som kommune har gavn af at give vores erfaringer videre, men også har brug for at kigge ud og se, hvad andre lykkes med. Så vi kan lære af hinanden og finde løsninger, der fortsat kan styrke landområderne i hele Danmark, siger borgmester Nils Borring.

Som Danmarks overordnede landdistriktsorganisation indsamler, deler og kommunikerer Landdistrikternes Fællesråd viden og erfaringer til gavn for landdistrikter og yderområder. Derudover afholder rådet løbende arrangementer, møder og netværksaktiviteter for vores medlemskommuner, hvori bl.a. landdistriktskoordinatorer, borgmestre og politikere deltager.

Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Vi tæller 54 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,7 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.