Farøbroerne får en kærlig hånd i 2022 og 2023

Farøbroerne, som er de to broer, der forbinder Sjælland med Falster, vil i 2022 og 2023 gennemgå en række opdateringer, så broerne kan holde mange år endnu. Nu går de første arbejder i gang.
Vejdirektoratet holder et skarpt øje med tilstanden på de statslige broer, og der sker løbende en vurdering af, hvornår det er tid til at udbedre skader eller udskifte nedslidte dele. Det er også tilfældet med Farøbroerne.
Projektleder Emilie Dittmer Hartwich, Vejdirektoratet, siger:
”Trafikanternes sikkerhed er vores førsteprioritet, og det er vigtigt for os, at folk i bil, bus, lastbiler eller på motorcykel har den bedst mulige oplevelse på broerne. Når vi udskifter nedslidte dele på en bro, så forlænger vi samtidig broens levetid, og det giver rigtig god mening blandt andet i forhold til klimaregnskabet. Det er en kæmpe investering at bygge nyt, og det koster på CO2-regnskabet, så hver gang vi på en sikker måde kan forlænge en bros levetid med en årrække, så er det absolut værd at tage med.”
De forskellige reparationer, som Vejdirektoratet sætter i gang i løbet af året, vil være mere eller mindre synlige for trafikanterne og påvirke dem i forskellig grad.
Det synlige arbejde
En af de store opgaver Vejdirektoratet skal udføre på Farøbroerne, og som trafikanterne i høj grad kommer til at bemærke, er udskiftning af broernes slidlag. Slidlaget er den øverste del af asfalten, som beskytter broens underliggende lag mod skiftende vejrforhold og giver trafikanterne en bedre stabilitet og komfort.
Slidlaget på Farøbroerne har ikke været skiftet, siden de to broer stod færdige i 1985, og de har efterhånden mange ujævnheder og revner, som trænger til at blive udbedret. Udskiftning af slidlaget bliver udført sammen med et større slidlagsarbejde nord for Farøbroerne.
Tidspunktet for arbejdet er endnu ikke fastlagt, men det vil skabe gener for trafikanterne. Vejdirektoratet vil informere nærmere om det, inden arbejdet går i gang.
Det mindre synlige arbejde
En af de mindre synlige opgaver, som Vejdirektoratet skal i gang med i år, er en reparation af malingen på Farøbroernes underside. Der er ved at blive dannet rust flere steder, og derfor er det nødvendigt for broernes holdbarhed at udbedre skaderne.
Et af formålene med malerarbejdet er at udskyde tidspunktet for, hvornår broen potentielt set skal have en ny omgang maling på hele undersiden, da det er et kostbart vedligeholdelsesarbejde. Undersiden af Farøbroerne har et samlet areal på cirka 80.000 kvadratmeter, hvilket svarer til cirka 12 fodboldbaner. Mens malerarbejdet står på, vil der være behov for at afspærre ét kørespor for at gøre plads til en lift til malerne.
Et andet vigtigt arbejde, der begynder i år, er renoveringen af de brolejer, som broen hviler på. Det er et større arbejde, som Vejdirektoratet begynder på i 2022, der fortsætter ind i 2023. Farøbroernes brolejer er placeret mellem undersiden af broen og bropillerne, og de sikrer, at broen kan udvide og trække sig sammen, når vejret er enten varmt eller koldt.
For at kunne renovere brolejerne er det nødvendigt at demontere dem midlertidigt – ét ad gangen. I den forbindelse bliver broen løftet ganske få millimeter med donkrafte, der presser med en samlet kraft på 800 tons. Arbejdet med at renovere brolejerne kræver ikke afspærring af kørebanen og det foregår udelukkende fra undersiden af broerne.
Fakta om Farøbroerne
Farøbroerne er en del af rute E47/E55 og består af to stålbroer, der ligger i forlængelse af hinanden - kun adskilt af en lille kilometer vej på øen Farø.
Bjælkebroen er i alt 1,6 kilometer lang og forbinder Sjælland med Farø, mens skråstagsbroen har en længde på 1,7 kilometer og forbinder Farø med Falster.
Farøbroerne er kendetegnet ved de to pyloner på skråstagsbroen, der rager næsten hundrede meter op over havoverfladen.
Kontakter
Emilie Dittmer HartwichProjektlederVejdirektoratet
Tlf:72 44 75 47edh@vd.dkElisabeth AaskovKommunikationskonsulentVejdirektoratet
Tlf:40 32 62 04elaa@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon:
Tlf:61 93 05 99Billeder

Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Den gamle bro over E45 ved Horsens N <55> rives ned den 27. og 28. september – motorvejen spærres i aften- og nattetimerne17.9.2025 15:35:45 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udbygningen af E45 Østjyske Motorvej fra fire til seks spor, skal den gamle bro på Østbirkvej over motorvejen ved Horsens N <55> rives ned. Det giver omkørsler og forlænget rejsetid for trafikanterne på motorvejen og i lokalområdet imens.
Rute 11 får ny asfalt ved Korskro17.9.2025 08:20:45 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 18. september begynder Vejdirektoratet arbejdet med at udskifte asfalten på Rute 11 syd for Esbjergmotorvejen ved frakørsel 73 Korskro. Arbejdet forventes at tage omkring en uge.
Aalborgvej får ny asfalt ved Viborg17.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag den 25. september og cirka en uge frem vil Vejdirektoratet udskifte to kilometer asfalt på Aalborgvej lige nord for Viborg.
Rute 16 får ny asfalt øst for Viborg16.9.2025 11:03:46 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 18. september begynder Vejdirektoratet at udskifte tre kilometer asfalt på Rute 16 øst for Viborg. Arbejdet udføres i nattetimerne for at give færrest gener for trafikanterne.
Ramper og veje spærres ved Randers N <39> og Sdr. Borup <43> i september16.9.2025 08:50:34 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet skal udføre arbejde i tilslutningsanlæggene Randers N <39> og Sdr. Borup <43> på E45 Nordjyske Motorvej. Derfor spærres flere ramper og vejstrækninger mellem den 17. og 24. september.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum