Farlig i trafikken: Nyt GF-projekt skal sætte en stopper for spøgelsescyklisterne

Et storstilet undersøgelses- og analyseprojekt skal afdække et endnu uudforsket trafikfænomen, der udgør en stor risiko for trafiksikkerheden – nemlig spøgelsescyklisme. Projektet bliver lavet i et samarbejde mellem GF Forsikrings fond, GF Fonden, og Via Trafik, som vil sætte fokus på den farlige trafikadfærd og komme med forslag til trafiktiltag til landets kommuner.
Det virker som en uskyldig lille fejl at cykle mod kørselsretningen i et lyskryds. Men ikke desto mindre sætter spøgelsescyklisterne både deres egen og deres medtrafikanters sikkerhed over styr. (Foto: Via Trafik)

Udtrykket spøgelsesbilister er velkendt for de fleste danskere. Igennem de seneste år har medierne været spækket med historier om biler, der har forvildet sig ind på motorvejen i den gale retning, om trafikmæssige tiltag og om storstilede kampagner, der skulle stoppe det sjældne – om end farlige - fænomen. Alt tyder dog på, at antallet af spøgelsesbilister er faldende, mens en helt anden form for spøgelser – nemlig spøgelsescyklister – ser ud til at blive flere og flere.

En spøgelsescyklist er en cyklist, der cykler mod kørselsretningen på f.eks. veje, cykelstier, fortove eller i fodgængerfelter, og fænomenet er aldrig blevet undersøgt i Danmark. Man ved dog, at spøgelsescyklister – i modsætning til spøgelsesbilister – ofte bevæger sig i den gale retning og gør sig til fare for trafiksikkerheden med fuldt overlæg.

Derfor sætter vej- og trafikrådgivningsfirmaet Via Trafik – med støtte fra GF Fondens Trafikpris – nu alle sejl ind på at finde ud af, hvem, hvor mange og hvor farlige spøgelsescyklisterne er. Målet er at finde frem til konkrete trafiktiltag, der kan sætte en stopper for den uvorne og farlige trafikadfærd.

- Vi er enormt glade for at modtage GF Fondens Trafikpris, så vi kan gennemføre det her projekt. Gennem vores utallige studier af trafikantadfærd og trafikudfordringer har vi fået øjnene op for spøgelsescyklistfænomenet, og det er vores klare oplevelse, at det ser ud til at udgøre et stigende problem. Vi glæder os derfor meget til at udforske den her farlige trafikantadfærd og finde ud af, hvorfor det sker, og hvad man kan gøre for at minimere problemet og dermed øge trafiksikkerheden, siger Michael Wøhlk Jæger Sørensen, der er markedschef i Via Trafik.

En vigtig trafikudfordring
Da modtagerne af årets trafikpriser skulle vælges, var GF Fondens trafikpriskomite ikke i tvivl om, at Via Trafik og deres spøgelsescyklistprojekt skulle tildeles en pris. De oplevede nemlig det uudforskede fænomen som en sprængfarlig trafikudfordring, der er behov for mere viden om.

- Når GF Fonden kan give penge til noget, som kommer alle landets kommuner til gode, så bliver jeg begejstret. Og det her er et enormt vigtigt emne, fordi vi mangler viden om, hvorfor folk opfører sig uhensigtsmæssigt i trafikken, siger Connie Juel Clausen, der er medlem af GF Fondens trafikpriskomite og trafikplanlægger i Odense Kommune.

- Omkring halvdelen af de trafikuheld, der sker i vejkryds, sker fordi trafikanterne ikke overholder færdselsloven, og derfor er der altså gode muligheder for at forebygge ulykker, hvis vi får noget mere viden om det, fortæller hun.

Anbefalinger skal sætte en stopper for spøgelsescyklisterne
I løbet af 2021 skal Via Trafik igennem en lang række steps, før de kan skrive deres endelige rapport. Gennem videoobservationer, interviews, spørgeskemaundersøgelser, dataanalyse og rapportering vil gruppen af trafikingeniører og -sociologer udvikle nogle trafikmæssige anbefalinger, som alle landets kommuner kan gøre brug af for at sænke antallet af spøgelsescyklister.

- Vi håber, at vores undersøgelse kan kaste lys over det her trafiksikkerhedsproblem, og at vi på den måde kan sætte fokus på spøgelsescyklisterne og deres farlige adfærd. Samtidig er det vores ambition at få en større forståelse af spøgelsescyklisterne, så vi kan udvikle vej- og informationstiltag, der kan bruges til at reducere risikoen for ulykker med spøgelsescyklister og dermed forbedre trafiksikkerheden, siger Michael Wøhlk Jæger Sørensen fra Via Trafik.

***

GF Fondens formand, Jens Jørgen Vinther: Derfor støtter vi spøgelsescyklistprojektet
”Vores store håb er, at undersøgelsen vil afdække nogle adfærdsmønstre, som kommunerne efterfølgende kan bruge til f.eks. at ændre designet på farlige kryds eller lave oplysningskampagner, der kan stoppe spøgelsescyklisternes farlige adfærd. Den her indsigt i, hvorfor cyklister i det hele taget overtræder trafikreglerne, er meget værd, fordi den også kan bruges som en del af løsningen på andre trafikudfordringer.”

***

Hvad er en spøgelsescyklist?
En spøgelsescyklist er en cyklist, der cykler mod kørselsretningen. Det kan både være på vejen, på cykelstien, på fortovet eller i et fodgængerfelt. Mens spøgelsesbilister oftest kommer til at køre den gale vej ved et uheld, er det et mere bevidst valg, når cyklister bevæger sig mod kørselsretningen. Nogle gange fordi det er hurtigere eller nemmere, andre gange fordi det føles mere sikkert end f.eks. at skulle krydse en trafikeret vej.

Om GF Trafikpris
GF Trafikpris uddeles hvert år til små og store projekter rundt om i landet, som gør en aktiv indsats for den lokale trafiksikkerhed. Prisen uddeleles af GF Forsikrings fond, GF Fonden, og udvælges af den nationale trafikpriskomite, som bl.a. består af repræsentanter fra GF Forsikring, Ulykkes Analyse Gruppen på OUH og fra det kommunale område.

Om Via Trafik
Via Trafik Rådgivning A/S er et vej- og trafikrådgivningsfirma, som blev etableret i 2000. I dag beskæftiger firmaet ca. 60 engagerede og kompetente medarbejdere på kontorerne i Birkerød og Aarhus. Firmaet løser alle slags trafikopgaver for bl.a. Vejdirektoratet, landets kommuner og private inden for trafikplanlægning, trafikanalyser, vejprojektering, borgerinddragelse og formidling samt trafiktællinger og registreringer.