Fantomforhold: Ny dansk fiktionsserie om kærestesorger på Xee

Nu starter optagelserne til en ny dansk fiktionsserie om kærestesorger på Xee. Serien er skabt af Rikke Kolding og Anna Winum Juul, der bl.a. har stået bag serier som ’Ondt i Røven’ og ’Min Kamp’. I serien medvirker både nye skuespillere som Anna Juul og Anna Bruus samt mere erfarne folk som Ann Eleonora Jørgensen, Søren Malling og Kirsten Lehfeldt.
Foto: Zinna Brigh Mac-Eochaidh

Nu er optagelserne til første sæson af Xee’s nye danske komedieserie ’Fantomforhold’ skudt i gang. Hos Xee glæder man sig til at producere endnu en dansk tv-serie, som for første gang modtager produktionsstøtte fra Public Service-puljen.

”Vi synes, det er vigtigt at investere i kvalitetsindhold med en stærk dansk identitet, og selvom vi er en kommerciel tv-kanal, har vi altid haft som ambition at fortælle vedkommende historier med temaer, der både kan underholde, give nye talenter en chance og ikke mindst røre vores seere. Med produktionsstøtten fra DFI får vi mulighed for at producere endnu mere originalt dansk fiktion og ikke mindst producere indhold af høj kvalitet, der tør tage fat på svære emner som ensomhed og hjertesorg,” siger Kim Poul Christensen, mediedirektør i Nuuday.

”Vi har haft et rigtig godt samarbejde med DFI omkring udviklingen af ’Fantomforhold’. I serien, der får premiere sidst på året, spiller fællesskab en stor rolle, og vi håber mange danskere – uanset alder - vil kunne spejle sig i hovedpersonen Allie og de mennesker omkring hende, der også har oplevet at få deres hjerte knust,” siger Linda Etgar, der har ansvaret for de danske produktioner på Xee.

’Fantomforhold’ tager udgangspunkt i den svære kærestesorg og stiller skarpt på alt det, der følger med, når man får sit hjerte knust. I en støttegruppe møder hovedpersonen Allie mennesker med alle former for hjertesorger, og hun finder et fællesskab for knuste hjerter. Det har særligt været vigtigt for instruktør Rikke Kolding og manuskriptforfatter Anna Winum Juul at skildre de mange måder, som kærestesorger kan komme til udtryk på.

”Det er en serie, der favner bredt både køns- og aldersmæssigt, og derfor nok skiller sig lidt ud fra de eksisterende serier i samme format. Der er en masse unge talenter bag - og foran - kameraet, men det er ikke en ungdomsserie, vi ender med at lave,” siger Rikke Kolding, og Anna Winum Juul fortsætter:

”Vi håber på at kunne fortælle, at seeren ikke er alene. At serien vil samle os omkring vores oplevelser om kærestesorger, og få os til at dele dem med hinanden, ligesom vi selv har gjort i skriverummet.”

Seriens humoristiske tilgang udforsker tabubelagte temaer som ensomhed og sorg, hvilket bliver udforsket gennem de syv stadier af kærestesorger: chok, fornægtelse, skyld, vrede, depression, rekonstruktion og accept. For Rikke Kolding, og Anna Winum Juul har det været særligt vigtigt at give et ærligt billede af den tabubelagte hjertesorg.

”I fiktionen vises kærestesorger ofte som et lynhurtigt vendepunkt, der skal få karakteren et andet sted hen end de startede, men i virkeligheden fylder kærestesorger jo ekstremt meget i vores liv. De fleste oplever kærestesorger i løbet af deres liv, og på den måde er det en form for kollektiv sorg, alle kan relatere til,” fortæller Rikke Kolding.

Holdet bag serien er inspirerede af egen hjertesorg, hvilket giver seeren et intimt indblik i den svære kærlighed. Seriens musikalske univers står i kontrast til det nære og intime, og lyduniverset er skabt af musiker Jenny Rossander, bedre kendt som Lydmor.

”Fantomforhold bygger på vores egne oplevelser med kærestesorger, som vi begge gennemgik, da vi begyndte at udvikle på serien. Vi lavede vores egen lille kærestesorgsgruppe i skriverummet og har på den måde også brugt serien til at få bearbejdet nogle ting. Så blev vi begge forelsket og har altså været på samme emotionelle rutsjebane,” siger Anna Winum Juul.

Serien modtog støtte fra Public Service Puljen, og Fantomforhold forventes at få premiere på Xee i løbet af efteråret 2021.

Serien er produceret af produktionsselskabet Blu.

Om Fantomforhold
Fantomforhold er en tragikomisk fortælling om den 28-årige Allie og hendes rejse gennem de svære hjertesorger. Allies kæreste Thomas er for nyligt gået fra hende, og Allie har svært ved at finde fodfæstet i hendes nye virkelighed. Efter et spontant knald med den karismatiske kunstner Chresten, anbefaler han Allie en nyoprettet støttegruppe for folk med kærestesorger. I støttegruppen møder Allie mennesker med alle former for hjertesorger, og hun finder et fællesskab for knuste hjerter.

I serien medvirker Anna Bruus, Ann Eleonora Christensen, Peter Plaugborg, Besir Zeciri, Sara Fanta, Anna Juul, Sandra Kampp, Ernesto Piga Carbone, Thomas Hwan, Søren Malling og Kirsten Lehfeldt.