Fantastiske tider ved CPH Half

Sifan Hassan løb med opmærksomheden, da hun satte ny europarekord for kvinder ved CPH Half. Hos mændene blev det ligeledes til fantastiske tider, og hele otte mænd under 60 minutter.

Sifan Hassan i glædesrus efter sin sejr og europarekord (Foto: Zuzana Zemanová

Daniel Kipchumba fra Kenya var den første løber til at krydse målstregen ved CPH Half Marathon. Det gjorde han efter 59.06 minutter, og dermed satte han den anden hurtigste vindertid ved CPH Half. Han vandt efter et tæt spurtopgør med tre andre løbere, hvor Abraham Kiptum og Jemal Yimer Mekonnen kom ind på de efterfølgende pladser, mens den dobbelte verdensmester på 3000 meter indendørs, etiopiske Yomif Kejelcha, debuterede med en flot fjerdeplads i tiden 59.17 minutter. I alt kom otte løbere under de magiske 60 minutter.

Historisk bedrift

Selvom mændene kom først i mål, så var det alligevel kvindernes løb, som skrev sig ind i historiebøgerne. Her satte hollandske Sifan Hassan nemlig ny europarekord, da hun en smule overraskende vandt løbet i den fantastiske tid 65.15 minutter. Hun lå sammen med den store favorit Joan Chelimo Melly det meste af vejen, og undervejs løb de i et tempo, som indikerede en klar verdensrekord. Tempoet faldt dog en smule undervejs, og det endte med en ny europarekord, som blev forbedret med hele 1 minut og 10 sekunder.

Top fem mænd

1. Daniel Kipchumba (Kenya) 59.06 minutter

2. Abrahm Kiptum (Kenya) 59.09 minutter

3. Jemal Yimer Mekonnen (Etiopien) 59.14 minutter

4. Yomif Kejelcha (Etiopien) 59.17 minutter

5. Felix Kibitok (Kenya) 59.21 minutter

Top fem kvinder

1. Sifan Hassan (Holland) 65.15 minutter  - ny europarekord

2. Ababel Yeshaneh Brihane (Etiopien) 65.46 minutter

3. Joan Chelimo Melly (Kenya) 66.15 minutter

4. Zeineba Yimer (Etiopien) 66.21 minutter

5. Ruth Chepngetich (Kenya) 67.02 minutter

Sifan Hassan i glædesrus efter sin sejr og europarekord (Foto: Zuzana Zemanová
Daniel Kipchumba vandt i tiden 59.06 minutter. (Foto: Zuzana Zemanová)

Copenhagen Half Marathon er med helt fremme, når det kommer til verdens bedste halvmaratons. I 2017 var det suverænt det hurtigste halvmaraton i verden med hele tre løbere under 59.00 minutter. Ud over den absolutte verdenselite så deltager der også et kæmpe motionsfelt med mere end 20.000 løbere. Arrangørerne af Copenhagen Half Marathon er Sparta Atletik & Motion og Dansk Atletik Forbund.

Den første udgave af Copenhagen Half Marathon fandt sted i 2015 og var et udspring af det succesrige VM i halvmaaton, som blev afholdt i København i 2014. Målsætningen har fra starten været at lave verdens bedste og hurtigst halvmaraton, og den er målsætningen er i manges øjne opfyldt.

Records fall at Copenhagen Marathon (Short version)19.5.2019 12:34:40 CESTPressemeddelelse

A line of records were all broken at Sunday´s Telenor Copenhagen Marathon. Not only did Jackson Kibet Limo smash the course record in the Danish capital with a winning time of 2:09,54 hours; the 30-year-old Kenyan also produced the fastest time ever on Danish soil, lowering the previous best set in Odense back in 2012 with nearly two minutes. In the women´s race, Ethiopia took the first three spots. The winner, Etalemahu Habtewold, covered the classic 42,195 km in a personal best of 2:29,29, thereby improving the course record from 2010. As with the men, this is also a new all-comer´s record. With 13.280 participants, the 40th anniversary edition of the race could as well register another record as the biggest marathon race in Denmark ever. 40th Telenor Copenhagen Marathon (IAAF Bronze Label) – 19th May Men 1. Jackson Kibet Limo, Kenya 2.09,54 – Course Record 2. Victor Kiplimo, Kenya 2:11,04 3. Gebre Roba Yadete Ethiopia 2:11,58 Women 1. Etalemahu Zeleke Habtewold, Ethiopia 2:29,29 – C