Fantastisk verdensrekord ved CPH Half

Kenyanske Geoffrey Kamworor viste sin enorme klasse, da han smadrede verdensrekorden ved Copenhagen Half Marathon og vandt i 58.01 minutter.

Geoffrey Kamworor smadrede verdensrekorden ved CPH Half. (Foto: CPH Half)

Geoffrey Kamworor var på forhånd stor favorit ved CPH Half, og den tredobbelte verdensmester på distancen skuffede ikke, da han satte en ny suveræn verdensrekord. Han krydsede målstregen i den fantastiske tid 58.01 minutter, efter en præstation af en helt anden verden.

Sololøb

Han rykkede fra resten af førergruppen efter 10 kilometer, og resten af løbet løb han alene, mens han bare øgede og øgede tempoet. 10 kilometer rundede han i 27.32, hvilket var seks sekunder foran verdensrekord tempo, efter 15 kilometer var han 24 sekunder foran verdensrekorden, og det tempo holdt han næsten hele vejen i mål, hvor han smadrede den eksisterende verdensrekord med 17 sekunder.

Det var også en meget glad og bevæget Geoffrey Kamworor, der kom i mål.

"Jeg er bare stolt og glad for min præstation. Jeg vidste, jeg var i god form, og at jeg havde mulighed for at sætte ny verdensrekord, og det betød meget for mig at sætte den her i København, hvor jeg første gange vandt VM," sagde den glade vinder og indehaver af verdensrekorden på halvmaratondistancen.

Helt efter procecuren så afventer verdensrekorden endelig godkendelse.

Geoffrey Kamworor smadrede verdensrekorden ved CPH Half. (Foto: CPH Half)

Sparta Atletik & Motion arrangerer op mod 20 løb årligt, heriblandt Copenhagen Marathon, Copenhagen Half Marathon og DHL Stafetten Kbh.