Fantastisk løbsrekord ved Telenor CPH Marathon

Telenor CPH Marathon anno 2018 bød på en fantastiske vindertider hos herrerne, da det blev til nye løbsrekord på 2.11.16

William Morwabe fra Kenya løb den hurtigste maratontid nogensinde løbet i København, da han vandt dette års Telenor CPH Marathon maraton. Vindertiden på 2.11.16 var en suveræn forbedring af den eksisterende løbsrekord, som lød på 2.12.10 og blev sat sidste år.

Morwabe rykkede fra resten af førerfeltet ved 34 kilometer, og det var kun etiopiske Abraham Girma, som kunne følge nogenlunde med. Han holdt en afstand på 10 sekunder op til Morwabe, men han kom aldrig helt op, selvom det på et tidspunkt godt kunne ligne et spurtopgør på opløbsstrækningen på Islands Brygge.

Da han krydsede målstregen var det i tiden 2.11.30, altså 14 sekunder efter Morwabe men stadig hurtigere end den tidligere løbsrekord. Nummer tre blev Paul Chege, som kom i mål efter 2.12.25, så det var flotte toppræstationer på trods af det varme vejr ved Telenor CPH Marathon

Flot vindertid hos kvinderne

Hos kvinderne vandt Shasho Insermu fra Etiopien, som hurtigt tog føringen i løbet og holdt den hele vejen til mål. Hun slog dog ikke den eksisterende løbsrekord på 2.30.51, da hun kom i mål i tiden 2.32.18, hvilket stadig er en rigtig flot vindertid. Nummer to blev Betty Chepleting fra Kenya i tiden 2.32.42 og den tredjehurtigste kvinde var Tesfanesh Merga fra Etiopien, som kom i mål efter 2.33.04.

Hvad sker der i hjernen, når vi løber langdistanceløb?26.6.2018 14:21pressemeddelelse

Løb er en populær motionsform blandt danskerne, og særligt langdistanceløb har vundet større indpas. Mange løbere måler og vejer i dag hvert skridt og pulsslag med elektronisk udstyr, der bliver mere og mere avanceret for at følge med i den personlige udvikling. Men hvad sker der egentlig inde i vores hjerne og med vores mentale tilstand, når vi løber et langdistanceløb? Denne del af forskningen er stadig relativt uudforsket. Derfor har Sparta sat rammen for en innovativ undersøgelse af netop dette felt, som blev indledt i forbindelse med årets Telenor Copenhagen Marathon. Allerede nu viser de første resultater et gennembrud på området og fortæller bl.a., hvordan langdistanceløb fungerer meditativt ved at give en indre ro, mens motivationen øges og distraktionsniveauet falder. Samtidig peger studiet mod, at vi måske i fremtiden kommer til at tilføje hjernemålinger som en del af det faste løbeudstyr.