Fanø Kommune bliver medlem af Landdistrikternes Fællesråd

Flere og flere kommuner melder sig ind i Landdistrikternes Fællesråd. Byrådet på Fanø besluttede mandag at melde kommunen ind i rådet, som nu repræsenterer 43 kommuner rundt i hele landet.

Fanøs borgmester Erik Nørreby (V) har meddelt, at kommunen træder ind i Landdistrikternes Fællesråd fra årsskiftet.

En lang række kommuner fra hele landet har inden for det seneste års tid meldt sig ind i Landdistrikternes Fællesråd, der arbejder for bedre rammevilkår uden for de største byer og taler yderområdernes sag over for regeringen og Folketinget.

Mandag besluttede byrådet på Fanø, at kommunen skal være medlem af rådet.

- Det er mig en stor glæde at byde Fanø Kommune velkommen. Jeg glæder mig til samarbejdet om at sikre vækst og udvikling i hele Danmark, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Jo flere kommuner og organisationer, der kommer med på holdet, jo bedre kan vi trænge igennem til beslutningstagerne på Christiansborg.

Med Fanø Kommunes indtræden repræsenterer Landdistrikternes Fællesråd 43 kommuner fordelt over hele landet, herunder også flere ø-kommuner. Derudover består medlemmerne af en række landsdækkende organisationer og landdistriktsråd samt et større antal landsbyer.

Fanø Kommunes borgmester Erik Nørreby (V) udtaler:

- Jeg er glad for, at et enigt byråd har besluttet at melde Fanø Kommune ind i Landdistrikternes Fællesråd. Vi ser frem til samarbejdet med rådet - som har formået at sætte en markant dagsorden i medierne og på Christiansborg - og vi håber, at vi sammen kan skabe bedre rammebetingelser for land- og yderområderne i Danmark.

Fanø Kommune bliver officielt medlem fra den 1. januar 2017.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Vi tæller 47 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.