Familier med kræftramte børn er tilbage i det gode selskab

Familier med kræftramte børn er nu igen medlem af ISOBRO

Den nye bestyrelse for Familier med kræftramte børn har det seneste halve år arbejdet målrettet på, at kunne leve op til ISOBROs indsamlingsetiske retningslinjer om respekt for bidragyderens integritet og handlefrihed samt offentlighed og åbenhed om formål, ledelse og økonomi. Det har nu båret frugt, og Familier med kræftramte børn er atter med i det gode selskab.

Familier med kræftramte børn tilbyder kræftramte børn og deres familier aktiviteter, der kan skabe lyspunkter i en ofte alt for barsk hverdag og lette livet under og efter en kræftsygdom. Familierne har brug for, at de bare engang imellem kan gøre og lave ting, som er en selvfølge for andre børn og familier. Foreningens tilbud omfatter sociale og rekreative tilbud som ture i biograf og teater under isolerede forhold, teenageweekender, mentorordning, besøgsordning på hospitaler og psykologhjælp. ”Disse aktiviteter kan vi kun tilbyde med støtte fra alle vores bidragydere, og derfor er det en glædelig begivenhed, at vi nu igen kan vise alle, at vi lever op til god indsamlingsskik”, siger Tommy Brøgger, bestyrelsesformand i Familier med kræftramte børn.

Han bakkes op af generalsekretær i ISOBRO Mette Grovermann: ”ISOBRO arbejder for, at det skal være trygt at give til velgørende organisationer. At Familier med Kræftramte Børn, forholdsvis kort tid efter eksklusionen, igen kan optages i ISOBRO vidner om, at de etiske retningslinjer har deres berettigelse, og om at den nye bestyrelse i foreningen har udvist mod og handlekraft i forhold til at bringe orden på forholdene i foreningen. Det glæder vi os over.”

FAKTA

• Familier med kræftramte børn er en selvstændig og uafhængig landsdækkende patientforening, der tilbyder aktiviteter, rådgivning og støtte til kræftramte børn og deres familier.
  • Familier med kræftramte børn har de seneste år været igennem en turbulent tid, hvor foreningen blandet andet blev ekskluderet fra ISOBRO i 2017. Dengang udtalte ISOBRO: Såfremt foreningen Familier med Kræftramte Børn får rettet op på de kritisable forhold med konkret adfærd og gennemsigtighed, kan foreningen ansøge på ny om optagelse som medlem af ISOBRO.
  • Uroen kulminerede med, at sekretariatslederen og den samlede bestyrelse forlod foreningen i februar 2019, og en ny bestyrelse trådte til.

Formand for FMKB:
Tommy Brøgger
Tlf: 27128856
tommy@fmkb.dk

Generalsekretær i Isobro:
Mette Grovermann
mg@isobro.dk

Hvem er vi

`Familier med kræftramte børn´ er en selvstændig, landsdækkende patientorgani-sation, der formidler personlig kontakt og støtte til familier med kræftramte børn og udbreder kendskabet til de vilkår, som børn og unge med kræft og deres familier lever under.

Hvorfor gør vi det?

Hvert år får ca. 160 børn under 14 år i Danmark konstateret kræft. Det betyder store omvæltninger for de familier, der rammes. Der er ikke altid overskud og mulighed for at gøre de ting, familier normalt gør, fx. gå en tur i biografen, i Zoo, eller tage ud at rejse.

Familierne er isolerede fra omverdenen i lange perioder pga. de syge børns meget svækkede immunforsvar. Alle disse familier har brug for, bare en gang imellem at gøre og lave ting, der er en selvfølge for mange andre børn og familier. Derfor forsøger vi at hjælpe de mange, der har brug for nogle lyspunkter, rådgivning og støtte i en opslidende tid hvor lykken ikke tilsmiler dem.

Radio 100 og ”Familier med kræftramte børn” bag ny innovativ indsamling24.2.2014 15:33:56 CET | Pressemeddelelse

Danmarks store kommercielle radiostation Radio 100 er sammen med organisationen ”Familier med kræftramte børn” gået sammen om at samle penge ind til deres rekreationscenter for kræftramte børn og deres familier. ”Familier med kræftramte børn” håber, at indsamlingen kan bidrage til at sikre den fortsatte drift af centret, som tilbyder et tiltrængt pusterum for familier med kræftramte børn.

”NOVA” og ”Familier med kræftramte børn” bag ny innovativ indsamling3.6.2013 17:47:37 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største kommercielle radiostation ”NOVA” er sammen med organisationen ”Familier med kræftramte børn” gået sammen om at samle penge ind til deres rekreationscenter for kræftramte børn og deres familier. ”Familier med kræftramte børn”, der i år kan markere 30 års jubilæum, håber, at indsamlingen kan bidrage til at sikre den fortsatte drift af centret, som tilbyder et tiltrængt pusterum for familier med kræftramte børn.