Den Danske Dyrlægeforening

Familiekaniners velfærd er på dagsordenen

Alt for mange kaniner fodres og passes forkert, mangler social kontakt med artsfæller, og lever på alt for lidt plads. Det skal kampagnen Kaninens Dage være med til at ændre på.

I næste uge er den 14.-16. august dedikeret til kaninen. I de dage vil dyreklinikker landet over sætte fokus på kaninerne sammen med en bred vifte af organisationer. Viden og oplysning skal bane vejen for, at flere af de langørede familiedyr kan få et bedre liv.

Kaniner er populære familiedyr, men rigtig mange af dem lever en kummerlig tilværelse. Generelt ønsker kaninejere at gøre det bedste for deres kaniner, men forkert vejledning i pasning og fodring er den primære årsag til, at kaniner bliver syge og har dårlig velfærd. Når først kaninen er blevet så syg, at den kommer til en dyrlæge, er der ofte udviklet permanente skader på tænder, led, hæle og indre organer, som ejer ikke kan rette op på, til trods for at både fodring og pasning bedres. Dertil udvikler mange kaniner unormal adfærd, hvilket er et tegn på mistrivsel.

Mette Halck, der er tovholder på kampagnen, udtaler:

”Snurre Snup har lært os, at kaniner skal æde masser af gulerødder, men det er faktisk ikke, hvad de har brug for. Kaniner bør hovedsageligt ernære sig af en næringsfattig kost som hø og græs. Forkert fodring, kombineret med for lidt plads og manglende aktivering, øger risikoen for overvægt. Fedmerelaterede sygdomme er derfor udbredt hos kaniner”.

En undersøgelse fra Københavns Universitet estimerer, at cirka 3% af danske familier holder kanin, og at de fleste kaniner anskaffes som familiedyr til børn. Desværre er det ikke altid til gavn for kaninen, og undersøgelsen viser endda, at ejere, som anser kaniner for passende kæledyr til børn, har større risiko for at holde deres kanin under uhensigtsmæssige forhold. Resultaterne fra undersøgelsen understreger, at der stadig findes mange misforståelser omkring pasning af kaniner, hvilket reducerer mange kaniners trivsel herhjemme.

”Generelt set bryder de fleste kaniner sig ikke om at blive løftet – de foretrækker social interaktion på deres egne betingelser. I naturen bliver kaniner kun løftet af rovdyr, så det idylliske billede af et barn med en kanin på armen kan være en skræmmende situation for kaninen”, påpeger Mette Halck.

Det er også et udbredt problem, at mange kaniner lever alene, har begrænsede aktiveringsmuligheder, og holdes i for små bure i størstedelen af døgnet. Kaniner har behov for at kunne løbe rundt, hoppe op på ting og holde udkig. I naturen hjælpes kaniner ad med at holde øje med rovdyr.

”Kaniner, der bor flere sammen, er mindre stressede, blandt andet fordi de kan holde udkig på skift”, siger Mette Halck.

Hun understreger, at manglende viden om korrekt fodring og hold af kaniner er det største problem, som Kaninens Dage-kampagnen ønsker at ændre.

Kampagnen omfatter et bredt udvalg af tilbud til dyrlæger, kaninejere og detailhandlen og oplyser om alt fra kaninens fodring, pasning, neutralisering, adfærd og adfærdsproblemer, til behov for aktivering.

Som en del af kampagnen lanceres blandt andet en pasningsvejledning, samt plakaten ’Den Store Pølleguide’, som afslører, hvor meget nyttig information om kaninens sundhed, der gemmer sig i dens afføring.

Kampagnen er udviklet i et samarbejde mellem Den Danske Dyrlægeforening og Center for Forskning i Familiedyrs Velfærd ved Københavns Universitet.

Yderligere oplysninger

Tovholder på Kaninens Dage: Mette Halck, specialdyrlæge i små pattedyr, bestyrelsesmedlem i Den Danske Dyrlægeforening – Faggruppe Familiedyr. Tlf.: 20 95 66 55.

Postdoc og ph.d. i dyreadfærd og velfærdsvurdering: Cecilie Ravn Skovlund, Center for Forskning i Familiedyrs Velfærd. Tlf.: 20 27 05 06.

Følg pressemeddelelser fra Den Danske Dyrlægeforening

Flere pressemeddelelser fra Den Danske Dyrlægeforening