Faldende forbrugertillid i Danmark

Bekymrende udvikling for virksomhederne

København, 28. oktober 2015

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden i Danmark igen er faldende. I oktober er forbrugertilliden således kun 3,0 mod 5,0 i september. Udviklingen er bekymrende for de danske virksomheder, mener partner i Deloitte Peter Mølkjær.

”Lige nu står rigtig mange virksomheder over for at beslutte, om de skal investere i nye produkter og nye markeder. Det er klart, at faldende forbrugertillid har en stor betydning for disse beslutninger. En del virksomheder vil uden tvivl være mere forsigtige end tidligere,” siger han.

Ud over den faldende forbrugertillid i Danmark breder krisestemningen sig på flere af eksportmarkederne.

”Rusland er inde i en dyb recession. Kina viser svag vækst. Selv i Norge har de dramatiske fald i oliepriserne medført en udbredt pessimisme i erhvervslivet. Disse tendenser påvirker både virksomhedernes forretningsgrundlag, ligesom de også påvirker den almindelige danskers holdninger til den økonomiske situation,” siger Peter Mølkjær.

Samtidig med at forbrugertilliden er faldende i Danmark, viser nye tal, at detailsalget også flader ud. I september var det stort set på samme niveau som i juli og august.

”Ligesom forbrugertilliden er detailsalget en vigtig indikator for den danske økonomi. Uden stigninger i detailsalget kan mange virksomheder have svært ved at få bankerne til at stille finansiering til rådighed. Det oplever vi lige nu hos mange af vores kunder, og det skaber naturligvis en vis frustration,” siger Peter Mølkjær.

pmoelkjaer@deloitte.dk

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i detailhandel og forbrug.