Falck: Gør bilen klar til vinterfrosten

Weekenden bød på årets første sne- og frostvejr. Det kunne over 4000 bilejere mærke, der måtte hente hjælp hos Falck. Men ved at forberede bilen på kulden, kan problemerne undgås.

Temperaturen viser minusgrader. Bilen vil ikke starte. Batteriet er løbet for strøm. Hvert år oplever bilejere problemer, når frostgraderne rammer os. Men landets bilejere kan selv komme vinterens problemer med frost i forkøbet. Det fortæller autochef i Falck, Morten Rosenlund, som her giver sine gode råd til, hvordan man gør bilen klar til vinteren:

• Få målt dine batterier, så du er sikker på, de er klar til at stå imod kulden.
  • Kontroller kølervæske – den skal være frostsikret til mindst -25 grader.
  • Smør låsen med låseolie og giv gummilisterne silikonespray.
  • Få sat vinterdæk på i tide.
  • Tjek olien – frisk olie er godt til vinterperioden, da det er tyndtflydende og løber let gennem motoren.
  • Vintertiden er en god lejlighed til at tjekke bremser – overlad det til mekanikeren.
  • Tjek at gummilisterne på vinduesviskere er i orden – skift vinduesviskere hvert år.
  • Hav altid sikkerhedsveste, lygter og advarselstrekant med i bilen.

”Falck kører på frostdage ud til en masse bilister, og ni ud af ti af dem hjælpes videre med det samme. Men følger man disse råd, så kan bilen være på forkant med frostproblemerne og komme gennem dagen uden problemer”, siger Morten Rosenlund.

Avanceret udstyr hjælper kunder videre

I dag produceres biler med mere teknologi end tidligere. Det stiller flere krav til Falcks vejservicebiler, der i dag er udstyret med mere avanceret teknologi:

”I dag kører vejservicebilerne rundt med en EODB-computer, som kan koble os direkte på bilens eget computersystem. Så kan vi diagnosticere bilens problemer på stedet. Det gør, at vi kan hjælpe kunderne videre i deres egen bil”, siger Morten Svith Rosenlund.

Falcks vejservicebiler er desuden i dag udstyret med en mekaniker-hotline, vidensdatabase, batteritester og forskellige batterityper, samt et stort sortiment af reservedele.

Falck Vejservice i hele landet

• 59.519 biler er i 2014 blevet hjulpet videre fra stedet
  • 7.225 gamle batterier er blevet udskiftet med nye, mens kunden ventede
  • Falck har udført 155.463 hjælp på stedet i 2014
  • Årligt udfører Falck over 800.000 autoassistancer i Norden

For yderligere information kontakt venligst autochef Morten Rosenlund på 23 20 31 20 eller Falcks kommunikationsafdeling på 70 22 03 07.