Faktas kunder sender 1,6 million til hjemløse

De hjemløse har de seneste måneder fået en ekstra håndsrækning fra Fakta og kædens kunder.

I løbet af de seneste 9 måneder har Faktas kunder doneret 1,3 million kr. til Hus Forbi, når de afleverede deres tomme flasker - foruden de mange tusinde eksemplarer af de hjemløses avis, som kunderne har købt af sælgerne ved butikkerne.

Oven i det donerede kunderne til jul ekstraordinært 351.900 kr. til Hus Forbi. I november og december havde Faktas kunder mulighed for at ”gi’ en god jul” til Hus Forbi sælgere ved at donere 20 kr. enten via en kupon ved kassen i butikkerne, eller via sms.

Dermed har kunderne altså doneret over 1,6 million kr. til de hjemløse.

Fakta og Hus Forbi indgik sidste år et strategisk og humanitært samarbejde, som bl.a. giver de hjemløse bedre adgang til at sælge deres aviser. Fra maj har kunderne kunnet donere deres flaskepant helt eller delvist via donationsknappen ved flaskeautomaterne i alle Fakta-butikker.

”Det er en stor hjælp og vi er meget glade for det flotte beløb, som Faktas kunder har doneret. Og ikke mindst er vi glade for, at vores sælgere med aftalen med Fakta har fået et ”blåt stempel” til at stå ved Fakta butikkerne over hele landet,” siger sekretariatsleder Rasmus Wexøe Kristensen, Hus Forbi.

I Fakta siger salgsdirektør Jens Romundstad: ”Vi er stolte over, at vi sammen med vores kunder kan yde en indsats, der kan mærkes for nogle medborgere, der har det svært.”

I forbindelse med samarbejdet mellem Fakta og Hus Forbi er der også igangsat et projekt, der skal hjælpe til at få hjemløse i arbejde. De første to er allerede i gang med et jobforløb.

Yderligere information:

Salgsdirektør Jens Romundstad, Fakta, 5221 3505

Sekretariatsleder Rasmus Wexøe Kristensen, Hus Forbi, 5240 9049

Se evt. en film Hus Forbi har lavet om fakta-samarbejdet her: http://fakta.dk/lige-nu/flinke-fakta/#husforbi

Coop.dk Shopping åbner ny online bogbutik6.9.2017 12:00pressemeddelelse

Onsdag den 6. september slår Coop.dk Shopping dørene op til en ny online bogbutik, hvor danskerne kan gå på opdagelse i alt fra bestsellere, krimier og biografier til børnebøger, fagbøger, kogebøger og rejsebøger. Butikken er ifølge Peter Gram Møller, kommerciel direktør i Coop.dk Shopping, et naturligt led i udviklingen af Coop.dk Shoppings overordnede strategi om, at være danskernes foretrukne online shoppingcenter. - Den fysiske bog er langt fra udkonkurreret af e-bøger og netlydbøger, udtaler Peter Gram Møller. - Det oplever vi i Coops fysiske butikker som Kvickly og SuperBrugsen. Ifølge Bog- og Litteraturpanelets seneste årsrapport, ”Bogen og litteraturens vilkår 2016”, som blev offentliggjort i september 2016, har boghandelen oplevet stærk konkurrence fra supermarkederne og internethandlen og det er denne tendens Coop.dk Shopping tapper yderligere ind i. Ifølge rapporten er produktionen af trykte bøger generelt stigende og fx er ny dansk skønlitteratur steget med mere end 50 % si