Fakta vil hjælpe udsatte unge i job

Flere tusinde unge udsatte vil få en chance for at komme ind på arbejdsmarkedet de kommende år. Det er resultatet af et samarbejde mellem Fakta og Ungdomsskoleforeningen, som Den A.P. Møllerske Støttefond netop har bevilget 27 millioner kr. til.

Det begyndte i én butik, Fakta Gladsaxe i Buddingecentret.

Her samarbejdede butikken med den lokale ungdomsskole om at give unge, der havde det svært med at komme ind på arbejdsmarkedet, en ekstra chance.

Nu bliver projektet landsdækkende, og det forventes, at ca. 4.000 unge over hele landet får hjælp til at komme i gang på jobmarkedet over de kommende seks år.

Det er Den A.P. Møllerske Støttefond, der synes så godt om projektet, ”Coop Crew – når fritid bli´r til fremtid”, at de har bevilget 27.608.000 kr. i perioden 2019-2025, så det kan gennemføres for unge over hele Danmark.

Pengene anvendes til at sikre at de fornødne undervisnings- og administrative ressourcer er til stede, så en hurtig udrulning kan foretages. Ansvarsfordelingen er således, at Ungdomsskoleforeningen står for organisering, udvælgelse og forberedelse, mens Fakta stiller butikker og instruktører/trænere til rådighed.

Målet er at projektet skal sikre skoletrætte unge en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet. Projektet vil over de næste 6 år blive udrullet i 24 kommuner landet over. I alt vil omkring 3700 udsatte unge deltage i et træningsforløb.

”Vi gør det af to grunde,” siger HR-chef i Fakta, Lars Thellufsen.

”For det første vil vi gerne vise ansvarlighed i praksis på en måde, som kan være en reel og vigtig hjælp til unge, som kan forbedre deres fremtidsmuligheder.

For det andet har vi selv brug for dygtige unge som medarbejdere i fremtiden. Det her vil udvide rekrutteringsgrundlaget for os. Vi forventer, at mindst halvdelen på sigt vil få job hos os eller kolleger i branchen efter at have gennemgået forløbet, Og vi tror, at vi kommer til at få nogle af fremtidens ledere ad denne vej,” siger Lars Thellufsen.

Udgangspunktet er, at fremtidsudsigterne bliver bedre for deltagerne, når der er et fritidsjob at være ansvarlig for. Det er den erfaring, både Fakta og Ungdomsskoleforeningen har, og som blev bekræftet af pilotprojektet i Fakta Gladsaxe. Her fik de både teoretisk viden og praktisk erfaring i alt fra kundebetjening til at fylde varerne på hylderne, holde orden og andre daglige butiksrutiner.

Udover konkrete egenskaber og et diplom, som kan bruges ved fremtidig jobsøgning, har forløbet i Fakta givet eleverne flere fremtidsmuligheder. Eleverne lærer også om personlige ting som at begå sig på en arbejdsplads, hvordan man skriver en ansøgning etc.

Der vil være tre faser i udrulningen af indsatsen. 11 kommuner starter i 2019, i 2020 optages seks nye kommuner og i 2021 optages yderligere syv kommuner. Udrulningen sker i tre faser for at sikre kvaliteten. Efter projektperioden skal kommunerne selv integrere indsatsen, eksempelvis ved at projektet bliver en del af kommunernes ungestrategi. Der bliver i hver kommune nedsat et lokalt visitationsudvalg, som udvælger de unge, der skal være med i projektet. Projektet bliver evalueret løbende.

Yderligere information:

HR-chef Lars Thellufsen, Fakta, 20 20 59 20 /lars.thellufsen@coop.dk

Irma-kunder støtter Mødrehjælpen med 842.000 kr.5.4.2019 03:00:00 CESTPressemeddelelse

777 familier har i 2018 fået støtte fra Mødrehjælpen takket være penge doneret fra kunder i Irma. Med en række forskellige projekter har Irma doneret 842.427 kr. i løbet af 2018 til Mødrehjælpen. Det er først og fremmest, når kunderne har afleveret deres tomme flasker og dåser i pantautomaterne. Her er der blevet doneret 533.000 kr., som er gået ubeskåret til Mødrehjælpen. Kunstposer og kunstdåser skabt af kunstneren HuskMitNavn har givet et overskud på 110.000 kr., som er gået til Mødrehjælpen. Han dekorererede også et børnemøbelsæt fra FDB Møbler, som blev solgt på en auktion hos Bruun Rasmussen og indbragte 21.000 kr. Med julekort og salg af Irmas kundemagasin, Krydderiet, er det i alt blevet til de godt 850.000 kr. ”Jeg er meget stolt af vores samarbejde med Mødrehjælpen. Vi ved, at deres arbejde har skelsættende betydning for de familier, der modtager støtte og rådgivning. Og vi kan se, at vores kunder i den grad bakker op om det arbejde,” siger Irmas direktør, Søren Steffensen. ”