Coop Danmark A/SCoop Danmark A/S

Fakta klar til at skære 20 procent af energiforbrug

Del

Fakta får bevis på den gode energi: Klar til at reducere forbrug med 20 procent. Nyt skridt i Coops mål om at reducere energi-regning med 55 millioner kr.

Coops kæde af lavprissupermarkeder, Fakta, er netop blevet tildelt den internationalt anerkendte ISO 50001 energicertificering.

Det er beviset på, at Fakta er med helt fremme, når det komme til at spare på energi-forbruget i detailhandelen.

Coop har et samlet mål om at spare 20 procent på energien inden 2020, og med Faktas indsats på området, er koncernen godt på vej til at indfri målet.

”Det giver værdi, at Fakta bidrager til de globale klimamål om at nedbringe CO2 udslip og forurening generelt. Derudover giver de enkelte energibesparelsestiltag os nogle økonomiske fordele, når vores forbrug reduceres”,siger direktør John Hornbech Christensen, Fakta.

Elforbrug reduceret med over 62 %

De store investeringer er godt givet ud, både for kunderne og økonomien. Udover det energivenlige LED lys, der giver en bedre kundeoplevelse, så sparer butikkerne også store summer på strømmen. Eksempelvis er forbruget i Fakta i Pandrup faldet fra næsten 4 kWh til 1.5 kWh pr dag, efter de fik installeret det nye LED lys.

Det giver en besparelse på over 62 %.

Der er store besparelser på elforbruget i alle butikker, der har fået installeret nye målere og lys.

Samlet er målet for Coop at skære 55 millioner kr. af den samlede energiregning i 2020 sammenlignet med 2014.

Energibevidste medarbejdere

Fakta har vist, at de kan efterleve nogle strenge energikrav, men de involverer og engagerer også medarbejderne til at interessere sig for energi.

”Medarbejderne er blevet inddraget og orienteret via diverse kanaler som ugebrev, film og intern Facebook gruppe, hvor de er blevet opfordret til at tænke i energibesparelsestiltag. Derudover vil vores medarbejdere også gerne bidrage til et bedre klima og et lavere energiforbrug”, siger John Hornbech Christensen.

En af filmene, som Fakta har brugt til at motivere medarbejderne er bl.a. denne satirefilm, som er en ud af flere, der er produceret til formålet. Link:

https://www.youtube.com/watch?v=LIvryugpxWc

Selvom beviset er i hus, hviler fakta ikke på laurbærrene – tværtimod. Fakta forpligter sig nu og i fremtiden til at blive endnu bedre til dét med energi.

 

Dermed er dette kun begyndelsen til store besparelser på energien og en indfrielse af den samlede plan i Coop om at spare 20 % på energien i 2020.

I forvejen har Irma fået den tilsvarende certificering. Og inden årets udgang vil resten af Coop-butikkerne også få det. Læs mere på Coops hjemmeside: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-fodaftryk/energi/

Yderligere information:

Direktør John Hornbech Christensen, Fakta, 5221 3521

Ansvarlig for energiledelse Kira Toft Schmidt, Coop Energi, 2157 0952

Faktas energioptimering er en del af Coops samlede indsats, der bl.a. omhandler:

  1. Investering på 300 millioner, der nedbringer energiforbruget via:
  2. Udskiftning af alt lys til LED
  3. Opsætning af 10.000 flere energimålere
  4. Opdatering af fjernstyring af alle tekniske systemer.
  5. Køleoptimering.
  6. ISO 50001-energicertificering af koncernen – en systematisk  gennemgang og kortlægning af alt omkring energi
 

Vedhæftet billede til fri brug:

Fra højre: Faktas direktør John Hornbech Christensen, Faktas driftschef Niels Rasmussen og Direktør i Force Certification, Niels Ovensen.

Billeder

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og Cofoco bag fremtidens færdigretter22.10.2018 07:10pressemeddelelse

Med en ny serie af italienske retter vil Cofoco Food og Coop sammen sætte en ny standard for, hvordan færdigretter kan smage, se ud og opleves. De fire første retter i serien kan nu fås i Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Coop.dk MAD. ”Efter utallige tests, smagninger og forsøg er vi nået et resultat, som vi er meget stolte over. Et resultat hvor alt fra emballagens udtryk til madens udseende og smag er af den højeste kvalitet og er med til at sikre, at måltidet virkelig kommer til sin ret,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen, Cofoco Food. ”Den moderne forbruger stiller stadig større krav til den mad, de køber færdig i supermarkedet. Det er ikke længere nok, at det er nemt og hurtigt at tilberede. Smagen skal også være i orden, og det er den i den grad i denne serie,” siger Sylvester Vantore, kategoriplanlægger i Coop. Serien består i første omgang af 4 retter: Svamperisotto kogt på Arborio ris rørt med Grand Padano og cremet mascarpone samt stegte svampe, Spaghetti med sicilianske kød

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f

Kvickly og APOTEKEREN A.m.b.a. indgår aftale om samarbejde8.10.2018 08:00pressemeddelelse

Der vil åbne apoteker-butikker i en række Kvickly-varehuse over hele Danmark i de kommende år. Det er resultatet af en rammeaftale mellem APOTEKEREN A.m.b.a. og Coop, som netop er indgået. Aftalen er den første af sin art mellem en apotekskæde og en dagligvarekæde. Det bliver særlige afdelinger i Kvicklys forområde, hvor apotekerne etablerer og selv driver dem, som selvstændige filialer, og med eget, faguddannet personale. De vil typisk få et areal på 80-100 kvm. De første afdelinger forventes at åbne inden for de kommende seks måneder, nogle formentlig allerede først i det nye år. Kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly: ”I Kvickly er vi glade for aftalen. Det gør hverdagen lidt lettere for vores kunder, når de kan klare deres apoteks-indkøb samtidig med, at de køber dagligvarer. Og på denne måde udnytter vi vores areal på en måde, der gør vores varehuse mere attraktive at handle i.” Bestyrelsesformand, apoteker Per Wijngaard APOTEKEREN A.m.b.a.: ”Vi føler med denne aftale, at ønske

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum