Coop Danmark A/SCoop Danmark A/S

Fakta klar til at skære 20 procent af energiforbrug

Fakta får bevis på den gode energi: Klar til at reducere forbrug med 20 procent. Nyt skridt i Coops mål om at reducere energi-regning med 55 millioner kr.

Coops kæde af lavprissupermarkeder, Fakta, er netop blevet tildelt den internationalt anerkendte ISO 50001 energicertificering.

Det er beviset på, at Fakta er med helt fremme, når det komme til at spare på energi-forbruget i detailhandelen.

Coop har et samlet mål om at spare 20 procent på energien inden 2020, og med Faktas indsats på området, er koncernen godt på vej til at indfri målet.

”Det giver værdi, at Fakta bidrager til de globale klimamål om at nedbringe CO2 udslip og forurening generelt. Derudover giver de enkelte energibesparelsestiltag os nogle økonomiske fordele, når vores forbrug reduceres”,siger direktør John Hornbech Christensen, Fakta.

Elforbrug reduceret med over 62 %

De store investeringer er godt givet ud, både for kunderne og økonomien. Udover det energivenlige LED lys, der giver en bedre kundeoplevelse, så sparer butikkerne også store summer på strømmen. Eksempelvis er forbruget i Fakta i Pandrup faldet fra næsten 4 kWh til 1.5 kWh pr dag, efter de fik installeret det nye LED lys.

Det giver en besparelse på over 62 %.

Der er store besparelser på elforbruget i alle butikker, der har fået installeret nye målere og lys.

Samlet er målet for Coop at skære 55 millioner kr. af den samlede energiregning i 2020 sammenlignet med 2014.

Energibevidste medarbejdere

Fakta har vist, at de kan efterleve nogle strenge energikrav, men de involverer og engagerer også medarbejderne til at interessere sig for energi.

”Medarbejderne er blevet inddraget og orienteret via diverse kanaler som ugebrev, film og intern Facebook gruppe, hvor de er blevet opfordret til at tænke i energibesparelsestiltag. Derudover vil vores medarbejdere også gerne bidrage til et bedre klima og et lavere energiforbrug”, siger John Hornbech Christensen.

En af filmene, som Fakta har brugt til at motivere medarbejderne er bl.a. denne satirefilm, som er en ud af flere, der er produceret til formålet. Link:

Selvom beviset er i hus, hviler fakta ikke på laurbærrene – tværtimod. Fakta forpligter sig nu og i fremtiden til at blive endnu bedre til dét med energi.

Dermed er dette kun begyndelsen til store besparelser på energien og en indfrielse af den samlede plan i Coop om at spare 20 % på energien i 2020.

I forvejen har Irma fået den tilsvarende certificering. Og inden årets udgang vil resten af Coop-butikkerne også få det. Læs mere på Coops hjemmeside: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-fodaftryk/energi/

Yderligere information:

Direktør John Hornbech Christensen, Fakta, 5221 3521

Ansvarlig for energiledelse Kira Toft Schmidt, Coop Energi, 2157 0952

Faktas energioptimering er en del af Coops samlede indsats, der bl.a. omhandler:

1. Investering på 300 millioner, der nedbringer energiforbruget via:
  2. Udskiftning af alt lys til LED
  3. Opsætning af 10.000 flere energimålere
  4. Opdatering af fjernstyring af alle tekniske systemer.
  5. Køleoptimering.
  6. ISO 50001-energicertificering af koncernen – en systematisk  gennemgang og kortlægning af alt omkring energi

Vedhæftet billede til fri brug:

Fra højre: Faktas direktør John Hornbech Christensen, Faktas driftschef Niels Rasmussen og Direktør i Force Certification, Niels Ovensen.

UNICEF og Irma gør Black Friday til Friday Donation20.11.2018 08:42Pressemeddelelse

Når de fleste på fredag den 23. november er optaget af Black Friday, går Irma den modsatte vej. Sammen med UNICEF har de skabt noget, der kan blive en ny tradition, Friday Donation. Her kan kunderne købe et postkort til 20 kr. De penge går ubeskåret til UNICEFS arbejde for verdens mest udsatte børn. ”Hver gang en af Irmas kunder vælger at donere, kan UNICEF sende otte poser livreddende jordnøddemos til nogle af verdens mest udsatte børn. Otte poser svarer til ca. 3 dages mad til et barn. Vi er taknemmelige for støtten, både fra en kæde som Irma, der har en lang tradition for at udvise ansvarlighed og fra Irmas kunder. Det er overskud, som gør en forskel”, siger Line Grove Hermansen, kommunikationsdirektør for UNICEF Danmark. ”I Irma har vi ikke noget mod, at andre kæder holder Black Friday, men det er langt fra den måde, vi arbejder på. Og det er langt fra den måde vores kunder værdsætter. Derfor er vi glade for at indgå dette samarbejde med UNICEF,” siger direktør Søren Steffensen, Ir