Coop Danmark A/SCoop Danmark A/S

Fakta klar til at skære 20 procent af energiforbrug

Fakta får bevis på den gode energi: Klar til at reducere forbrug med 20 procent. Nyt skridt i Coops mål om at reducere energi-regning med 55 millioner kr.

Coops kæde af lavprissupermarkeder, Fakta, er netop blevet tildelt den internationalt anerkendte ISO 50001 energicertificering.

Det er beviset på, at Fakta er med helt fremme, når det komme til at spare på energi-forbruget i detailhandelen.

Coop har et samlet mål om at spare 20 procent på energien inden 2020, og med Faktas indsats på området, er koncernen godt på vej til at indfri målet.

”Det giver værdi, at Fakta bidrager til de globale klimamål om at nedbringe CO2 udslip og forurening generelt. Derudover giver de enkelte energibesparelsestiltag os nogle økonomiske fordele, når vores forbrug reduceres”,siger direktør John Hornbech Christensen, Fakta.

Elforbrug reduceret med over 62 %

De store investeringer er godt givet ud, både for kunderne og økonomien. Udover det energivenlige LED lys, der giver en bedre kundeoplevelse, så sparer butikkerne også store summer på strømmen. Eksempelvis er forbruget i Fakta i Pandrup faldet fra næsten 4 kWh til 1.5 kWh pr dag, efter de fik installeret det nye LED lys.

Det giver en besparelse på over 62 %.

Der er store besparelser på elforbruget i alle butikker, der har fået installeret nye målere og lys.

Samlet er målet for Coop at skære 55 millioner kr. af den samlede energiregning i 2020 sammenlignet med 2014.

Energibevidste medarbejdere

Fakta har vist, at de kan efterleve nogle strenge energikrav, men de involverer og engagerer også medarbejderne til at interessere sig for energi.

”Medarbejderne er blevet inddraget og orienteret via diverse kanaler som ugebrev, film og intern Facebook gruppe, hvor de er blevet opfordret til at tænke i energibesparelsestiltag. Derudover vil vores medarbejdere også gerne bidrage til et bedre klima og et lavere energiforbrug”, siger John Hornbech Christensen.

En af filmene, som Fakta har brugt til at motivere medarbejderne er bl.a. denne satirefilm, som er en ud af flere, der er produceret til formålet. Link:

Selvom beviset er i hus, hviler fakta ikke på laurbærrene – tværtimod. Fakta forpligter sig nu og i fremtiden til at blive endnu bedre til dét med energi.

Dermed er dette kun begyndelsen til store besparelser på energien og en indfrielse af den samlede plan i Coop om at spare 20 % på energien i 2020.

I forvejen har Irma fået den tilsvarende certificering. Og inden årets udgang vil resten af Coop-butikkerne også få det. Læs mere på Coops hjemmeside: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-fodaftryk/energi/

Yderligere information:

Direktør John Hornbech Christensen, Fakta, 5221 3521

Ansvarlig for energiledelse Kira Toft Schmidt, Coop Energi, 2157 0952

Faktas energioptimering er en del af Coops samlede indsats, der bl.a. omhandler:

1. Investering på 300 millioner, der nedbringer energiforbruget via:
  2. Udskiftning af alt lys til LED
  3. Opsætning af 10.000 flere energimålere
  4. Opdatering af fjernstyring af alle tekniske systemer.
  5. Køleoptimering.
  6. ISO 50001-energicertificering af koncernen – en systematisk  gennemgang og kortlægning af alt omkring energi

Vedhæftet billede til fri brug:

Fra højre: Faktas direktør John Hornbech Christensen, Faktas driftschef Niels Rasmussen og Direktør i Force Certification, Niels Ovensen.

Mød Coop på Naturmødet 23.-25. maj 201920.5.2019 05:30:00 CESTPressemeddelelse

Coop deltager med stærkt program for både store og små på Naturmødet i Hirtshals. De medlemsvalgte bestyrelser fra Kvickly Hjørring, SuperBrugsen Hirtshals, Dagli’Brugsen Bindslev og Dagli’Brugsen Tornby står som tidligere år bag aktiviteterne på stand nr. 49. Coop har udviklet en af verdens måske mest ambitiøse emballagestrategier, og netop ”bæredygtig emballage” er hovedtemaet i dette års debatter og oplæg. Der vil også være aktiviteter for de helt unge deltagere, når elever fra Hirtshals Skole sammen med folkene bag Coops skolekontakt og lokale bestyrelsesmedlemmer bygger Skrotrobotter ud af emballageaffald. Det er lokale kræfter, der står for det praktiske arrangement, men Naturmødet har høj prioritet i hovedkvarteret i Albertslund. Derfor kommer en række fagpersoner fra Coop og bidrager til spændende oplæg og debatter om bæredygtighed i dagligvarehandlen – både på Coops egen stand og på de store scener. Bestyrelsen for andelsfællesskabet Coop amba kommer også til Hirtshals, og for

Kvickly åbner nyt varehus i Vejle15.5.2019 16:00:00 CESTPressemeddelelse

Kvickly har indgået aftale med NPV A/S om etablering af et helt Kvickly varehus på Gammelhavn i Vejle. Der bliver tale om en flytning af det varehus, Kvickly har haft i Bryggen siden etableringen i 2008. ”Med aftalen om etablering på Gammelhavn får vi en optimal placering i Vejle, trafikalt nemt at komme til med parkeringspladser lige ved indgangen og muligheden for at præsentere det bedst og mest moderne inden for dansk dagligvarehandel,” siger kædedirektør Allan Kristoffersen, Kvickly. Medarbejderne i Kvickly Bryggen flytter med over i det nye varehus, og varehuset i Bryggen vil være åbent helt normalt frem til den dag den nye butik på Gammelhavn slår dørene op. I NPV A/S siger udlejningsdirektør Line Højvang Christiansen om aftalen med Kvickly: ”Vi er glade for, at få Kvickly ind på den meget markante og centrale placering i Vejle, hvor butikken får en fantastisk synlighed og tilgængelighed fra Fredericiavej med gode parkeringsforhold for kunderne. Kvickly vil med sin tilstedeværels