Coop Danmark A/SCoop Danmark A/S

Fakta klar til at skære 20 procent af energiforbrug

Fakta får bevis på den gode energi: Klar til at reducere forbrug med 20 procent. Nyt skridt i Coops mål om at reducere energi-regning med 55 millioner kr.

Coops kæde af lavprissupermarkeder, Fakta, er netop blevet tildelt den internationalt anerkendte ISO 50001 energicertificering.

Det er beviset på, at Fakta er med helt fremme, når det komme til at spare på energi-forbruget i detailhandelen.

Coop har et samlet mål om at spare 20 procent på energien inden 2020, og med Faktas indsats på området, er koncernen godt på vej til at indfri målet.

”Det giver værdi, at Fakta bidrager til de globale klimamål om at nedbringe CO2 udslip og forurening generelt. Derudover giver de enkelte energibesparelsestiltag os nogle økonomiske fordele, når vores forbrug reduceres”,siger direktør John Hornbech Christensen, Fakta.

Elforbrug reduceret med over 62 %

De store investeringer er godt givet ud, både for kunderne og økonomien. Udover det energivenlige LED lys, der giver en bedre kundeoplevelse, så sparer butikkerne også store summer på strømmen. Eksempelvis er forbruget i Fakta i Pandrup faldet fra næsten 4 kWh til 1.5 kWh pr dag, efter de fik installeret det nye LED lys.

Det giver en besparelse på over 62 %.

Der er store besparelser på elforbruget i alle butikker, der har fået installeret nye målere og lys.

Samlet er målet for Coop at skære 55 millioner kr. af den samlede energiregning i 2020 sammenlignet med 2014.

Energibevidste medarbejdere

Fakta har vist, at de kan efterleve nogle strenge energikrav, men de involverer og engagerer også medarbejderne til at interessere sig for energi.

”Medarbejderne er blevet inddraget og orienteret via diverse kanaler som ugebrev, film og intern Facebook gruppe, hvor de er blevet opfordret til at tænke i energibesparelsestiltag. Derudover vil vores medarbejdere også gerne bidrage til et bedre klima og et lavere energiforbrug”, siger John Hornbech Christensen.

En af filmene, som Fakta har brugt til at motivere medarbejderne er bl.a. denne satirefilm, som er en ud af flere, der er produceret til formålet. Link:

Selvom beviset er i hus, hviler fakta ikke på laurbærrene – tværtimod. Fakta forpligter sig nu og i fremtiden til at blive endnu bedre til dét med energi.

Dermed er dette kun begyndelsen til store besparelser på energien og en indfrielse af den samlede plan i Coop om at spare 20 % på energien i 2020.

I forvejen har Irma fået den tilsvarende certificering. Og inden årets udgang vil resten af Coop-butikkerne også få det. Læs mere på Coops hjemmeside: https://ansvarlighed.coop.dk/vores-fodaftryk/energi/

Yderligere information:

Direktør John Hornbech Christensen, Fakta, 5221 3521

Ansvarlig for energiledelse Kira Toft Schmidt, Coop Energi, 2157 0952

Faktas energioptimering er en del af Coops samlede indsats, der bl.a. omhandler:

1. Investering på 300 millioner, der nedbringer energiforbruget via:
  2. Udskiftning af alt lys til LED
  3. Opsætning af 10.000 flere energimålere
  4. Opdatering af fjernstyring af alle tekniske systemer.
  5. Køleoptimering.
  6. ISO 50001-energicertificering af koncernen – en systematisk  gennemgang og kortlægning af alt omkring energi

Vedhæftet billede til fri brug:

Fra højre: Faktas direktør John Hornbech Christensen, Faktas driftschef Niels Rasmussen og Direktør i Force Certification, Niels Ovensen.

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk