Fakta fordobler økologi-salget på fem år

For første gang udsender fakta i denne uge en tilbudsavis udelukkende med økologi. Det sker på et tidspunkt, hvor kæden er den hurtigst voksende på salg af økologiske varer.

fakta fordobler økologi-salget på fem år

Danmarks hurtigst voksende kæde på økologi-salg er nu fakta.

Siden 2015 har kæden øget sin økologi-andel fra 5,8 til 12,6%. procent, og den udvikling fortsætter med uformindsket styrke.

I år passerer omsætningen for første gang en milliard kr.

Det er baggrunden for, at fakta som den første landsdækkende kæde udsender en tilbudsavis udelukkende med økologiske varer i uge 41.

”Forklaringen er først og fremmest, at fakta har forstærket indsatsen på økologi ved at udvide udvalget og dernæst styrke markedsføringen. Alene i løbet af de seneste 12 måneder har vi øget antallet af forskellige økologiske varer med ca. 50 procent,” siger kædedirektør John Hornbech Christensen, fakta.

Den helt store vækst-motor er faktas egen serie af økologiske varer 365 Økologi, som er økologi i høj kvalitet til lav pris.

”Vi oplever lige nu en selvforstærkende udvikling: Salget vokser, hvilket gør det muligt at udvide udvalget og forstærke markedsføringen, som vi gør i den kommende uge. Større udvalg og øget markedsføring skaber større salg. Derfor forventer vi, at den eksplosive vækst fortsætter i de kommende år, hvor vi vil fortsætte med at udvide med nye økologiske varer,” siger John Hornbech Christensen.

Den første tilbudsavis udelukkende med økologi gælder fra 10. til 16. oktober.

I de efterfølgende uger udsender fakta et helt hæfte med mere økologi og med masser af opskrifter, som dels fås sammen med ugebladene Alt for Damerne og Femina, dels i butikkerne.

Yderligere information:

Kædedirektør John Hornbech Christensen, fakta, 5221 3521

CSR-chef Thomas Roland, Coop, 3091 9242

Valgresultat i Coop: De skal sætte retningen7.10.2019 14:23:33 CESTPressemeddelelse

Resultatet fra årets landsrådsvalg i Coop er nu afgjort. Der er sat navne på 50 personer, som de næste to år skal sidde i Coops højeste myndighed, der i alt består af 124 medejere i Coop. Valgdeltagelsen har været rekordhøj, og der er både fornyelse og kontinuitet på resultatlisten fra valget. ”Demokrati og fællesskab er en grundsten i Coop. Det er landsrådet, som repræsenterer vores 1,8 mio. medlemmer og medejere. Jeg er derfor glad for, at så mange medlemmer med forskellig baggrund og geografisk tilhørsforhold har stillet op, er blevet valgt og skal være med til at sætte retning for Coop,” siger Coops formand Lasse Bolander om valget, hvor 18 nye personer fik plads i landsrådet og 32 blev genvalgt til de 50 pladser, som var på valg i år. Coops landsråd på 124 personer vælger foreningens formand og bestyrelse, som står for at ansætte direktionen og udpege bestyrelsen i Coops datterselskaber. Landsrådsmedlemmerne vælges gennem Coops ca. 600 lokale butiksbestyrelser, og halvdelen af pla

Coop og ENIGMA har succes med at få danskerne i tale3.10.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen over hele landet inviterer indenfor til Danmark taler sammen, hvor borgere mødes for at vende lokale udfordringer over et måltid mad. Bag tiltaget står Coop og ENIGMA. Det kniber med den lokale dialog, og danskerne taler for lidt sammen. Derfor dækker en række af Coops butikker op til samtalemiddag en aften i ugen op til efterårsferien i oktober. Under overskriften ”Danmark taler sammen” sætter flereaf Coops butikker i samarbejde med ENIGMA – Museum for post, tele og kommunikation – både aftensmad og et lokalt samtaleemne på menuen. Det er bestyrelsen for de enkelte butikker, som midt i åbningstiden inviterer områdets børn og voksne til samtale og hverdagsmad. Det er anden gang, at andelsfællesskabet Coop og ENIGMA sætter strøm til den lokale dialog og får danskerne til at tale mere sammen om, hvad der betyder noget for dem. I maj måned deltog 12 butikker i ”Danmark taler sammen”, og nu har 32 butikkermeldt sig som værter for initiativet i oktober

Coop hylder danske varer i kæmpe fremstød3.10.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

En række af Danmarks største andelsejede virksomheder inden for fødevarer går nu sammen med Coop om det hidtil største fremstød for danske dagligvarer. Det sker under overskriften: ’Mere af det gode danske’. Det drejer sig om bl.a. Arla, Thise, GASA NORD GRØNT og Danish Crown. Kampagnen løber over de kommende 3 måneder og skal ses som en hyldest til de gode danske varer og producenter, og kommer til at bestå aktiviteter i de 1100 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – og naturligvis en masse gode tilbud på danske varer. Kampagnen kommer efter, at Coop over de seneste år har øget andelen af specielt dansk kød, frugt og grønt i koncernens butikker. Koncerndirektør Jens Visholm siger om baggrunden for, at Coop går ud med dette fremstød med sine medlemsejede kolleger: ”Der er primært tre ting: Vores kunder er i stigende omfang optaget af at købe danske varer, efter det i en årrække har betydet mindre for dem. En ny analyse viser, at 74 procent af forbrugerne foret

Irma vil hjælpe grønne iværksættere i gang2.10.2019 09:34:23 CESTPressemeddelelse

I dag er der premiere på den nye podcastserie, Donutmodellen, som er en podcastserie, hvor grønne iværksættere skal overbevise et panel af investorer om, at netop deres bæredygtige virksomhed er værd at kaste kapital efter. Bag serien står tegneren og filminstruktøren Anders Morgenthaler, og den udgives i samarbejde med dagbladet Politiken. Sponsor for serien er Irma. ”Vi har brug for iværksættere og ildsjæle, som formår at skabe nye, mere bæredygtige løsninger, inden for fødevarer og andre dagligvarer. Vi oplever, at kunderne i stærkt stigende grad efterspørger det. Derfor har vi valgt at gå ind og støtte Anders Morgenthaler og Donutmodellen,” siger direktør Søren Steffensen, Irma. ”Donutmodellen - med Anders Morgenthaler” er en podcastserie i 20 afsnit, hvor klimavenlige iværksættere dyster om kapitalindskud fra et hold af investorer. Målet er at hjælpe til mere bæredygtig vækst og få gode, grønne ideer til at blive til virkelighed. Fem investorer indenfor forskellige områder af erhv