Fakta fordobler økologi-salget på fem år

For første gang udsender fakta i denne uge en tilbudsavis udelukkende med økologi. Det sker på et tidspunkt, hvor kæden er den hurtigst voksende på salg af økologiske varer.

fakta fordobler økologi-salget på fem år

Danmarks hurtigst voksende kæde på økologi-salg er nu fakta.

Siden 2015 har kæden øget sin økologi-andel fra 5,8 til 12,6%. procent, og den udvikling fortsætter med uformindsket styrke.

I år passerer omsætningen for første gang en milliard kr.

Det er baggrunden for, at fakta som den første landsdækkende kæde udsender en tilbudsavis udelukkende med økologiske varer i uge 41.

”Forklaringen er først og fremmest, at fakta har forstærket indsatsen på økologi ved at udvide udvalget og dernæst styrke markedsføringen. Alene i løbet af de seneste 12 måneder har vi øget antallet af forskellige økologiske varer med ca. 50 procent,” siger kædedirektør John Hornbech Christensen, fakta.

Den helt store vækst-motor er faktas egen serie af økologiske varer 365 Økologi, som er økologi i høj kvalitet til lav pris.

”Vi oplever lige nu en selvforstærkende udvikling: Salget vokser, hvilket gør det muligt at udvide udvalget og forstærke markedsføringen, som vi gør i den kommende uge. Større udvalg og øget markedsføring skaber større salg. Derfor forventer vi, at den eksplosive vækst fortsætter i de kommende år, hvor vi vil fortsætte med at udvide med nye økologiske varer,” siger John Hornbech Christensen.

Den første tilbudsavis udelukkende med økologi gælder fra 10. til 16. oktober.

I de efterfølgende uger udsender fakta et helt hæfte med mere økologi og med masser af opskrifter, som dels fås sammen med ugebladene Alt for Damerne og Femina, dels i butikkerne.

Yderligere information:

Kædedirektør John Hornbech Christensen, fakta, 5221 3521

CSR-chef Thomas Roland, Coop, 3091 9242

Coop skærper krav til bæredygtig soja6.12.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Fremover skal den soja, der anvendes i Coops egne mærker, være certificeret som bæredygtigt. Dermed tager Coop et nyt skridt mod mere bæredygtighed på et område, der i mange år har været et stort globalt problem. Soja bliver især dyrket i Brasilien, Argentina og Paraguay. Her bliver store regnskovsområder ryddet for at skaffe plads til sojaplantager. Når regnskoven bliver fældet til fordel for sojaplantager, går det oftest ud over de skovområder, som f.eks. Amazonas, der har høj biodiversitet og truede dyrearter. ”Afskovning er et enormt globalt problem. Derfor er vi stolte over at tage dette afgørende skridt, som betyder, at vi fremmer mere bæredygtig soja-produktion hos vores leverandører,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese. Coop har som en del af Dansk Initiativ for Etisk Handel været med til at danne Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor formålet, er at samle relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde for at sikre fremdrift mod ansvarligt produceret soja. Krave

Folkeaktier skal skabe mere økologisk landbrug5.12.2019 08:00:00 CETPressemeddelelse

Danskerne kan nu købe folkeaktier i landbrugsjord og dermed bidrage til, at mere dansk landbrugsjord bliver omlagt til økologi til gavn for natur, miljø, drikkevand, og klima. Det er Danmarks Økologiske Jordbrugsfond, der sælger Folkeaktier gennem crowdfunding for at skaffe kapital til opløb af mere landbrugsjord. Danmarks Økologiske Jordbrugsfond opkøber konventionelt drevet landbrug og lader yngre økologiske landmænd forpagte jorden. De skal omlægge til økologiske drift og arbejde med mere natur og co2-reducerende tiltag. Folkeaktien, der kan købes på Coops platform for Crowdfunding skal sikre endnu mere kapital til arbejdet med at opkøbe landbrugsjord og skabe en bæredygtig og økologisk drift. ”Danmarks Økologiske Jordbrugsfond har fået en forrygende start siden 2017 med stor opbakning og mange aktionærer. Med Folkeaktien giver vi mulighed for at endnu flere kan være med og bidrage til, at vi kan opkøbe endnu mere jord, som fremover vil blive dyrket økologisk,” siger Lars-Christian

Over 1 mio. pant-kroner til Hjerteforeningen fra faktas kunder5.12.2019 06:30:00 CETPressemeddelelse

Kunderne i fakta har i år doneret over 100.000 kr. om måneden til Hjerteforeningen. Det er sket, når de donerer deres flaske- og dåsepant til det gode formål ved at trykke på ”Hjerteknappen” på flaskeautomaterne. ”Vi startede samarbejdet med Hjerteforeningen tilbage i marts i år, og allerede nu kan vi sende helt nøjagtigt 1.045.920 kroner videre til Hjerteforeningen. Med Hjerteforeningen vil vi gerne udvikle andre aktiviteter og information, der kan styrke Hjerteforeningens vigtige arbejde med at redde liv,” siger kædedirektør i fakta, John Hornbech Christensen. ”Og vi samarbejder også på andre fronter. F.eks. har vi i samarbejde med Hjerteforeningen udgivet et hæfte med opskrifter og tips til at gøre det nemmere og lidt billigere at leve sundere. Men først og fremmest en kæmpe tak til alle vores kunder for at iger John Hornbech Christensen. I Hjerteforeningen siger Adm. direktør Anne Kaltoft: ”Vi er dybt taknemmelige for den økonomiske støtte, fakta og deres mange kunder yder til vore