Fakta fordobler økologi-salget på fem år

For første gang udsender fakta i denne uge en tilbudsavis udelukkende med økologi. Det sker på et tidspunkt, hvor kæden er den hurtigst voksende på salg af økologiske varer.

fakta fordobler økologi-salget på fem år

Danmarks hurtigst voksende kæde på økologi-salg er nu fakta.

Siden 2015 har kæden øget sin økologi-andel fra 5,8 til 12,6%. procent, og den udvikling fortsætter med uformindsket styrke.

I år passerer omsætningen for første gang en milliard kr.

Det er baggrunden for, at fakta som den første landsdækkende kæde udsender en tilbudsavis udelukkende med økologiske varer i uge 41.

”Forklaringen er først og fremmest, at fakta har forstærket indsatsen på økologi ved at udvide udvalget og dernæst styrke markedsføringen. Alene i løbet af de seneste 12 måneder har vi øget antallet af forskellige økologiske varer med ca. 50 procent,” siger kædedirektør John Hornbech Christensen, fakta.

Den helt store vækst-motor er faktas egen serie af økologiske varer 365 Økologi, som er økologi i høj kvalitet til lav pris.

”Vi oplever lige nu en selvforstærkende udvikling: Salget vokser, hvilket gør det muligt at udvide udvalget og forstærke markedsføringen, som vi gør i den kommende uge. Større udvalg og øget markedsføring skaber større salg. Derfor forventer vi, at den eksplosive vækst fortsætter i de kommende år, hvor vi vil fortsætte med at udvide med nye økologiske varer,” siger John Hornbech Christensen.

Den første tilbudsavis udelukkende med økologi gælder fra 10. til 16. oktober.

I de efterfølgende uger udsender fakta et helt hæfte med mere økologi og med masser af opskrifter, som dels fås sammen med ugebladene Alt for Damerne og Femina, dels i butikkerne.

Yderligere information:

Kædedirektør John Hornbech Christensen, fakta, 5221 3521

CSR-chef Thomas Roland, Coop, 3091 9242

Klimaangst er godt for klimaet30.7.2020 08:36:10 CESTPressemeddelelse

Klimaforandringerne bekymrer langt størstedelen af danskerne, viser ny undersøgelse. Bekymring og angst er ikke bare naturlige og sunde reaktioner på klimakrisen, de er også nødvendige, hvis vi skal bremse den negative udvikling, mener nogle af de eksperter, Samvirke har talt med. Tager klimaangsten overhånd hos den enkelte, er det dog problematisk, understreger de. Kun 4% af danskerne er ”slet ikke” bekymrede for klimaforandringerne. Resten af os er bekymrede i en eller anden grad. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Coop Analyse, skriver Samvirke i seneste udgave af magasinet. Og det er både naturligt og sundt at reagere med bekymring og for den sags skyld angst, når man står over for en reel trussel, som klimaforandringerne er, siger flere fagfolk, som Samvirke har talt med. En af dem er psykolog Lise Maj Jensen, der i mange år har været optaget af de psykologiske barrierer og drivkræfter for bæredygtig adfærd. »Angsten er hensigtsmæssig, for­di den hjælper os til at se virkel

Coop og Stop Spild Lokalt indgår landsaftale om madspild16.7.2020 11:00:00 CESTPressemeddelelse

Det nyeste skridt i Coops mål om at halvere madspild inden 2030 er en aftale med græsrodsorganisationen Stop Spild Lokalt. Den skal være med til at sikre, at endnu mere mad bliver spist og ikke går til spilde. Målet med den nye aftale, er at 200 butikker til højtider og på mere fast basis skal donere overskudsmad til organisationen og dermed reducerer madspildet fra butikkerne endnu mere. Coop vil også styrke organisationen Stop Spild Lokalt ved at gøre det muligt for de mere end 3500 frivillige medlemsvalgte, der sidder i butiksbestyrelser i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen, med at hjælpe Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild. ”Vi er rigtig glade for at udvide samarbejdet med Stop Spild Lokalt. Madspild er et unødvendigt ressourcespild og en stor belastning for vores klima. Og når donationerne samtidig hjælper værdigt trængende, så giver det god mening at forære maden væk. Coop er selv en forening, så det er naturligt, at vi også understøtter Stop Spild Lokalt med frivillige k