Fairtrade-mærket Danmark

Fairtrade-mærket: Den grønne omstilling kan også være gul

Del
Den grønne omstilling kan også være gul! Sådan lyder en af overskrifterne i Fairtrade-mærkets digitale kampagne, som rulles ud i denne uge. For hvis vi vil lykkes med den grønne omstilling, skal alle verdens små råvareproducenter med ind i klimakampen. Den omstilling understøtter Fairtrade-mærket gennem miljøkrav, klimauddannelse og ikke mindst fair løn, og forbrugerne skal vide, at når de køber Fairtrade-mærkede varer, er deres valg også fair for klimaet.
Fairtrade-mærkets digitale kampagne ’Den grønne omstilling kan også være brun, rød, gul og sort’ sætter fokus på den kakao, de roser, bananerne, kaffen og vaniljen, som verdens småproducenter dyrker. Bønderne skal tilpasse deres råvareproduktion, så den kan overleve klimaforandringerne, og forbrugerne skal støtte gennem deres indkøb, så bønderne kan omstille deres landbrug til at være grønt.
Fairtrade-mærkets digitale kampagne ’Den grønne omstilling kan også være brun, rød, gul og sort’ sætter fokus på den kakao, de roser, bananerne, kaffen og vaniljen, som verdens småproducenter dyrker. Bønderne skal tilpasse deres råvareproduktion, så den kan overleve klimaforandringerne, og forbrugerne skal støtte gennem deres indkøb, så bønderne kan omstille deres landbrug til at være grønt.

Når Fairtrade-mærket Danmark i denne uge blænder op for en ny digital kampagne, er det for at sætte fokus på de grønne tiltag, som mærkningsordningen er med til at løfte hos verdens småproducenter, som dyrker vores kakao, roser, bananer, kaffe og vanilje.

For selvom Fairtrade-mærket er mest kendt for fair løn og arbejdsforhold, fylder miljøkrav og klimatilpasning en tredjedel af de standarder, som producenterne skal leve op til, før det lille blå-grønne Fairtrade-mærke kan komme på de varer, vi køber i supermarkederne. Det mener Fairtrade-mærket Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg, er væsentlig viden for den bevidste forbruger.

”70 procent af verdens fødevareproduktion kommer fra små familielandbrug, og hvis vi virkelig vil den grønne omstilling, bliver vi nødt til at løfte vores sociale ansvar over for dem først. Vi skal betale en fair pris for vores råvarer og dermed sikre producenterne et økonomisk overskud, som giver dem mulighed for at leve et liv, hvor de kan få mad på bordet og sende deres børn i skole. Det giver overskud til at tænke på klimaet, så endnu flere af verdens producenter kan være med til at løfte den grønne omstilling,” siger Camilla Erika Lerberg.

Fairtrade repræsenterer knap to millioner bønder og arbejdere på verdensplan og uddanner de lokale producenter i blandt andet klimatilpasning og miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder, så produktionen kan leve op til Fairtrade-mærkets miljøkrav og bidrage til en effektiv klimatilpasning.

En hjælpende hånd i forbrugernes hverdag
Fairtrade-mærkets kampagne skal være med til at nuancere forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærket og vise sammenhængen mellem fair handel og klimahensyn. Det ansvarlige valg skal gøres tydeligt, tilgængeligt og mere hverdagsnært for den danske forbruger.

”Vi ønsker, at Fairtrade-mærket fungerer som en vejviser for forbrugerne. At det er en guide, der hjælper dem med at tage et aktivt og mere ansvarligt valg i dagligdagen – nemt, hurtigt og ikke nødvendigvis dyrt. Det er vigtigt for os at gøre forbrugerne opmærksomme på, at de både er med til at sikre en ordentlig pris for råvarerne, en ordentlig løn til arbejderne og samtidig tager hensyn til miljøet og klimaet, når de vælger Fairtrade-mærkede varer,” siger Camilla Erika Lerberg.

Konsekvenserne af klimaforandringerne er allerede hverdag for verdens råvareproducenter. De oplever en uforudsigelig hverdag, hvor årstider udviskes, vejret bliver mere ekstremt og afgrøder er truet af oversvømmelser, tørke og hedebølger.

”Klimakrisen kan ikke alene kan løses gennem CO2-reduktion. Vi skal tænke verdens lokale producenter ind i klimaligningen. De kan ikke fortsætte som de ’plejer’, for de lever allerede i dag i en ny virkelighed. Det er nødvendigt for verdens bønder at omstille deres landbrug, hvis det skal overleve som erhverv, og vi som forbrugere fortsat vil kunne købe varer som kaffe, bananer og chokolade. Det kræver et aktivt valg på begge sider af supermarkedets hylder,” siger Fairtrade-direktøren.

Kampagnen ’Grøn omstilling kan også være…’ løber fra denne uge og oktober ud.

Sådan støtter Fairtrade-mærket klimakampen:
Undervisning: Fairtrade fremmer grøn omstilling gennem blandt andet klimaakademier og underviser i nye dyrkningsmetoder og -teknikker, som er tilpasset klimaforandringerne.

Miljøkrav: Fairtrade-certificerede producenter skal leve op til en lang række miljøkrav, som blandt andet sikrer effektivt vandforbrug, minimerer CO2- udledning og vandspild, nedsætter brug pesticider og optimerer energiforbrug. Miljøkrav fylder en tredjedel af Fairtrades standarder.

Fair pris: Fairtrade arbejder for at sikre de lokale producenter en bedre pris for deres råvarer og bedre løn og arbejdsforhold til arbejderne, så de får mulighed for at leve et liv med mere overskud. Fairtrade arbejder blandt andet som den eneste mærkningsordning i verden med faste minimumspriser og Premium-tillæg.

Læs mere om Fairtrade-mærkets krav og arbejde for klima og miljø:
https://fairtrade-maerket.dk/klima
https://fairtrade-maerket.dk/miljoe

Kontakter

Billeder

Fairtrade-mærkets digitale kampagne ’Den grønne omstilling kan også være brun, rød, gul og sort’ sætter fokus på den kakao, de roser, bananerne, kaffen og vaniljen, som verdens småproducenter dyrker. Bønderne skal tilpasse deres råvareproduktion, så den kan overleve klimaforandringerne, og forbrugerne skal støtte gennem deres indkøb, så bønderne kan omstille deres landbrug til at være grønt.
Fairtrade-mærkets digitale kampagne ’Den grønne omstilling kan også være brun, rød, gul og sort’ sætter fokus på den kakao, de roser, bananerne, kaffen og vaniljen, som verdens småproducenter dyrker. Bønderne skal tilpasse deres råvareproduktion, så den kan overleve klimaforandringerne, og forbrugerne skal støtte gennem deres indkøb, så bønderne kan omstille deres landbrug til at være grønt.
Download

Information om Fairtrade-mærket Danmark

Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket Danmark
Ny Vestergade 13, Glashus 1. sal
1471 København K

70 23 13 45https://fairtrade-maerket.dk/

Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.

Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.

Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye